Svenska Golfförbundet positivt till European Sports Championships i Sverige 2022

Golfen deltar i en förstudie när Göteborg och Malmö visar intresse att arrangera ett stort sportevenemang med Europamästerskap för sju sommarsporter.

European Sports Championships (ESC) är ett initiativ från sju stora idrotter i Europa tillsammans med Europeiska TV-unionen EBU. För att ta ytterligare plats i eventsammanhang arrangeras sju Europamästerskap parallellt, med totalt cirka 4 500 idrottare. Det första sammanhållna ESC arrangeras sommaren 2018, som ett delat event mellan Glasgow och Berlin. ESC omfattar EM i friidrott, simning, cykel, rodd, triathlon, gymnastik och golf. Evenemanget ska därefter arrangeras vart fjärde år.

Idag meddelades att Göteborg och Malmö kommer att inleda en förstudie inför en eventuell svensk ansökan om att arrangera ESC 2022. Arbetet med förstudien kommer nu att starta tillsammans med intresserade idrottsförbund, däribland Svenska Golfförbundet som är mycket positivt inställt till ett ESC i Sverige.

– Ambitionen att samla sju stora sommarsporter till ett gemensamt EM är väldigt spännande och Sverige bör vara en stark kandidat till arrangemanget, säger Gunnar Håkansson, generalsekreterare för Svenska Golfförbundet. Att golf ingår i konceptet är väldigt glädjande. Golfen är en stor idrott i Sverige och att det finns erfarenhet av att arrangera stora tävlingar bör gynna ansökan.

Förstudien genomförs av Göteborg & Co, Event in Skåne och Malmö Stad och beräknas vara klar i september 2016, då städerna ska ta beslut om att lämna en officiell ansökan om att arrangera evenemanget. Beslutet om var ESC 2022 kommer att arrangeras tas preliminärt i november 2017.

För mer information om ESC, se den officiella webbsidan. Läs mer om den svenska förstudien här.

För mer information, kontakta:

Gunnar Håkansson, generalsekreterare Svenska Golfförbundet, telefon 08-622 15 25, e-post gunnar.hakansson@golf.se