Svenska Golfförbundet stöder Operation: Rädda bina

Svenska Golfförbundet (SGF) uppmanar medlemsklubbar och landets golfspelare att stödja Naturskyddsföreningens kampanj Operation: Rädda bina. Många av landets klubbar har redan insektshotell, vårdar det öppna landskapet eller samarbetar med Foderhjälpen. Men fler behövs.

Mikael Madenteg r ordfrande i Bjrkhagens Golfklubbs ban och miljkommitt

– Vi är väldigt glada för att Svenska Golfförbundet ställer sig bakom vår kampanj Operation: Rädda bina. Det betyder mycket att kunskap sprids om vad privatpersoner och föreningar kan göra för den biologiska mångfalden, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

I Sverige finns 455 golfklubbar med närmare en halv miljon svenskar som medlemmar. För SGF är det viktigt att ta ansvar för att vårda miljön, de öppna landskapen och världens vackraste idrottsplats. Golfare som är medlemmar i en svensk klubb bidrar också varje säsong med fem kronor per medlem till Sterf, de nordiska golfförbundens forskningsstiftelse, som bidrar med ny kunskap för en hållbar utveckling av golfanläggningar.

– Det är en självklarhet för oss att vårda miljöarvet. Att göra de här enkla räddningsinsatserna för bina på klubbarna kan betyda stor skillnad. I fjol hjälpte drygt 70 klubbar lokala lantbrukare och hästnäringen genom Foderhjälpen. Den respons vi fick från klubbarna gör att vi också tror på bra effekt för Operation: Rädda bina, säger Svenska Golfförbundets generalsekreterare Gunnar Håkansson som också uppmanar klubbarna att engagera sina medlemmar i kampanjen.

Med kampanjen vill Naturskyddsföreningen öka kunskapen bland allmänheten om hur vi alla kan vara med och göra viktiga räddningsinsatser för bin och andra pollinatörer. Vi är nämligen helt beroende av bin och andra insekter då en tredjedel av den mat vi människor äter är pollinerad av dem. Gifter, matbrist, ett förändrat landskap och klimatförändringar hotar våra vilda trädgårdsmästare, vilket kan få allvarliga konsekvenser för mänskligheten och den biologiska mångfalden.

Den 22 maj är det biologiska mångfaldens dag, den 25 maj golfens dag och dagen därpå mors dag. Ett insektshotell är ett tips på perfekt present.

Kampanjen Operation: Rädda bina lanseras till Golfsverige i maj samtidigt som Green Week Golf Recycling som är ett upprop från golfbranschen genom Golf & Companies i samarbete med SGF. 20–26 maj kan du ta med golfutrustning som du inte använder, till utvalda golfklubbar, Dormys varuhus, Golfstore- eller Pro Quality-butiker för återvinning.

www.sterf.orgwww.golf.se/golfnyttanwww.golfensdag.se

Kontaktpersoner:
Naturskyddsföreningen – Linda Ottosson Krauss, linda.ottosson.kraus@naturskyfddsforeningen.se eller 070-792 81 76
Svenska Golfförbundet – Peter Edman, peter.edman@golf.se eller 08-622 15 77
Sterf – Maria Strandberg, maria.strandberg@golf.se eller 08-622 15 27
Golf & Companies – Johan Devinger, johan.devinger@golfandcompanies.se eller 070-896 21 00

Bilden i brödtexten:
Mikael Madenteg är ordförande i Björkhagens Golfklubbs ban- och miljökommitté. Klubben arbetar sida vid sida med Botaniska sällskapet i Stockholm för att inventera samt utveckla flora och fauna på och kring banan. Foto: Susanne Persson

Alla bilder är fria att använda, vänligen ange fotografens namn.