Svenska Golfförbundets nya mediekanal en succé

I förra veckan lanserade Svenska Golfförbundet sin nya mediekanal "Bekräftelsemailen". På mindre än tio dagar har denna nya och snabbväxande kommunikationskanal förmedlat över 500 000 personliga e-postbekräftelser till aktiva golfare i Sverige. Med en öppningsfrekvens om närmare 40 procent och en klick-rate om 15 procent så är detta ett av Sverige snabbast växande medier alla kategorier.

Svenska Golfförbundets bekräftelsemail baserar sig på det börsnoterade medieföretaget Traveas koncept för berikade bokningar, Email Composer. SGF och Traveas kommer tillsammans att behandla cirka åtta miljoner golfbokningar under golfåret 2011. Därmed blir Traveas berikade bokningsbekräftelser Sveriges största och i särklass mest träffsäkra golfmedia.

Email Composer-lösningen för Svenska Golfförbundet innebär följande: Alla golfare som bokar en starttid, eller ingår i samma boll som den som bokat tiden, får var sin bekräftelse skickad till sin e-postadress.

För golfaren presenteras fakta kring golfrundan, såsom starttid, medspelare, spelhandicap med mera. Till det kompletteras mailet med lokal och relevant information såsom:
• Väderprognos.
• Bra priser på golfprodukter (bollar, klubbor, regnkläder etcetera).
• Golfresor.
• Spännande erbjudanden från den bana du ska besöka.

Varje skickat email driver direkta och indirekta intäkter till SGF via annonser. Tre olika intäktsmodeller finns för annonserna:
• CPM: Varje öppnat email ger exponeringsintäkter.
• CPC: Varje annonslänk som klickas på ger klickintäkter.
• CPO: Om klicket leder till ett avslut genererar det provision tillbaks.

SGF ser en mycket god efterfrågan från annonsmarknaden för medverkan i e-postutskicken. Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare i förbundet, säger:

- De nya och moderna bokningsbekräftelserna är en del av förbundets arbete med att hitta nya intäkter till våra medlemmar. Hela överskottet från samarbetet med Traveas tillgodoräknas GIT-verksamheten och innebär att klubbarnas nettokostnad för GIT minskas. Genom att sälja gemensamt för hela Golfsverige får vi den samlade mediekanal och volym som annonsköparna efterfrågar. Klubbarna och golfanläggningarna kan dessutom enkelt via GIT lägga in kompletterande information, budskap och hälsningar i bokningsbekräftelserna.

För ytterligare information, kontakta:

Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare SGF
Telefon: 08-622 15 59. E-post: bo.bengtsson@golf.se