Svenska golfsegrar i England

Två svenska golfare lyfte varsin pokal som segrare på Englands västkust under söndagen. Joacim Åhlund Gävle Golfklubb segrade i Fairhaven Trophy och Marcus Kinhult Skaftö Golfklubb svarade för samma bedrift i Lytham Trophy.

– Jag hade ingen aning hur jag låg till när jag spelade sista hålet utan försökte bara vara riktigt fokuserad. Nu efteråt känns det hur bra som helst men är riktigt nervös för tacktalet säger Joacim Åhlund direkt efter att ha signerat scorekortet.

Ronder på 70 och 75 slag under de två inledande dagarna innebar ledarboll för Joacim vid söndagens avgörande som förkortades från 36 hål till 18 hål p.g.a. mycket och ihållande regn. Efter en avslutande rond på 70 slag för totalt 215 stod Joacim som segrare med två slag.

– Att som Jocke gå ut i sin första internationella ledarboll och skjuta två under par är mycket imponerande. Varje gång han hade problem under varvet kontrade han direkt med birdie hålet efter. Han visade idag verkligen vad det innebär att vara i nuet säger Carl Magnusson coach pojklandslaget.

Ny kontinent men samma resultat. Marcus Kinhults seger i anrika Lytham Trophy under söndagen innebar hans andra seger i rad efter förra veckans seger i Junior Invitational i USA. Ronder på 68, 69, 71 och 72 innebar seger med åtta slag på The Open-banan Royal Lytham & St. Annes GC.

– Nyckeln till segern var mitt andra varv i tuffa förhållanden när jag med grym puttning ryckte ifrån. Detta är min största seger någonsin, nu har jag visat att jag två tävlingar i rad kan få ut hela min potential och knyta ihop säcken när det gäller säger Marcus Kinhult.

– Det var skönt att ha lagkamraterna som stöd på banan och framför allt Calle Hagström som gjorde ett grymt jobb som caddie avslutar Marcus Kinhult

– I ett mycket starkt startfält var Marcus helt dominant från början till slut. Han uppvisade ett otroligt tålamod och lugn på en bana där varje slag är en utmaning. Marcus spel är komplett, vilket visas genom att han förra veckan vann Junior Invitational i USA på en helt annan typ av bana och blixtsnabbt anpassade sig till de nya förutsättningarna som brittisk linksgolf innebär säger Ola Lindgren coach för herrlandslaget.

Resultat Fairhaven Trophy

Resultat Lytham Trophy

För mer information och kontakt med spelarna kontakta coacherna Carl Magnusson 073-320 45 55 eller Ola Lindgren 070-863 37 17.

Bilder får användas fritt och gratis ange fotograf Carl Magnusson.