Svenska mästarna på plats för Handigolf Tour-finalen

I helgen samlas 16 av landets bästa spelare för finalen i de rikstäckande tävlingarna på Handigolf Tour. Årets handigolfstipendiater som utses av Henrik Stenson Foundation kommer till spel liksom SM-vinnarna.

Efter årets fem deltävlingar på handigolfens respektive två tourer har 16 spelare kvalificerat sig till finalen på Kallfors Golfklubb. Några av favoriterna till slutsegern är Rasmus Lia och Matilda Jonsson (bilden) som är Årets handigolfstipendiater och utsedda av Henrik Stenson Foundation. Dessutom utmanar SM-vinnarna i handigolf, Niklas Viktor och Matilda Jonsson. Jonsson har alltså dubbla meriter.

Spelformen i finalen är match och tävlingen avgörs över två dagar 30 september–1 oktober med starttid klockan 9.00 båda dagarna.

Följ Handigolf Sweden på Facebook för uppdateringar och resultat.

Spelarna på Handigolf Tour har en fysisk eller intellektuell/neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. De kan vara amputerade, cp-skadade, synskadade, ha intellektuell funktionsnedsättning, autism, adhd, vara rullstolsburna, kortväxta eller ha en förvärvad skada (stroke).

– Oavsett funktionsnedsättning och spelstandard gör alla spelare en enorm prestation. Och det är så de vill bli bedömda, utifrån sin golfprestation, säger Helena Brobeck, ansvarig för handigolf på Svenska Golfförbundet.

Finalisterna Handigolf Tour fysisk:
Niklas Viktor, Hinton Golf Club
Mikael Svensson, Bråvikens GK
Rasmus Lia, Idrefjällens GK
Ronnie Ekström, Roslagens GK Norrtälje
Per-Christian Nygren, Kinds GK
Per Hallström, Cloud Golf Club
Stefan Isaksson, Tortuna GK
Jan Schönemann, Skövde GK

Finalisterna Handigolf Tour intellektuell/neuropsykiatrisk funktionsnedsättning:
Jesper Gutke, Dynekilens GK
Rasmus Bjurling, Nacka GK
Matilda Jonsson, Karlstad GK
Oskar Jonsson, Karlstad GK
Örjan Swenson, Österåkers GK
Oscar Örnberg, Borås GK
Maria Brodell, Borås GK
Mathias Eriksson, Lyckorna GK

För mer information:
Helena Brobeck, Svenska Golfförbundet, tel: 08-622 15 07, helena.brobeck@golf.se

Läs mer: www.golf.se/handigolf

Golf för personer med funktionsnedsättning är sedan 1996 en integrerad del i Svenska Golfförbundet (SGF) och för att säkerhetsställa verksamheten för golf för funktionsnedsatta och få ut budskapet i Golfsverige etablerades Handigolfgruppen. Gruppens uppdrag från SGF är bland annat att hålla i tävlingstourer, driva ett landslag samt bidra till distrikt och klubbar så att de ska kunna utveckla golf för denna kategori av spelare.

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 461 klubbar och 486 631 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer på golf.se.