Sverige fyra efter första dagens spel

Det svenska flicklandslaget i golf gjorde en klart godkänd insats under första dagens spel i Lag-EM. En fjärdeplats inför onsdagens avgörande singelspel känns stabilt men kräver också koncentration för att chansen till avancemang ska vara säkrad.

Lag-EM för flickor inleds med två dagars singelspel för att sen övergå till matchspel där de åtta bästa lagen gör upp om mästerskapstiteln. Sveriges styrka är just matchspelet men då måste det individuella slagspelet ge resultat.

- Första dagen i ett EM är alltid väldigt nervöst, med det i åtanke har samtliga presterat väldigt bra. Men jag vet också att de kan bättre, säger coach Lisa Westman.

Bäst gick det för Martina Edberg, Hooks GK och Partille Golfklubbs Jessica Vasilic, båda ett över par. Martina gör debut i landslagsdressen och senare i höst börjar hon college i Los Angeles, USA.

- Jag spelade jättebra första nio, sen hamnade jag i ett negativt tankemönster, men kom ur det och jag är jättenöjd med ronden, säger Martina Edberg.

Skogshålen på Linköpings Golfklubb verkar skapa huvudbry för många av spelarna och så även för Martina.

- Utslagen måste bli perfekta för att få ett bra inspel. Särskilt utslaget på tolvan och sextonde korthålet där man inte vill ligga kort men inte lång heller och få en nedförsputt, säger Martina Edberg.

Humöret är det inget fel på hos de svenska tjejerna som sprider glädje på och utanför banan. Familjer och vänner, tränare och nyfikna åskådare bildar en rätt stor publik som följer de svenska spelarna och skapar stämning runt banan.

- Det är lätt att påverkas av de yttre faktorerna som hemmanation. Dessutom är några collegetränare på plats och ser spelarna för första gången. Jag är imponerad av att tjejerna behållit det tillstånd vi har som mål att ha hela tiden, att glädjen är i fokus och huvudet hålls högt trots dåliga slag, säger Lisa Westman.

Leder det individuella slagspelet gör Spaniens Alejandra Pasarin (-3) och det spanska laget leder den totala lagscoren ett slag före Frankrike och sex slag före England.

Sveriges laguppställning
Jessica Vasilic, Partille GK
Linn Andersson, Barsebäck G&CC
Mia Landegren, Troxhammars GK