Sverige siktar på guldrepris i lag-EM för damer

Fem europamästare och en bronsmedaljör från 2018 är med i det oerhört meriterade svenska lag som åker till Italien som titelförsvarare. ”Det vore fegt att ha något annat resultatmål än guld”, säger landslagscoach Fredrik Wetterstrand.

Damlandslaget jublar efter guld i lagEM 2018

Bilden: Fem av de sex spelarna från fjolårets guldlag siktar på nya medaljer i årets lag-EM på Sardinien. Foto: GEPA pictures / Christian Walgram.

Fyra svenska golflandslag spelar europamästerskap i lag 9–13 juli och det svenska damlandslaget är regerande mästare. Fem av årets uttagna spelare var med i guldlaget från i fjol. Den sjätte, Ingrid Lindblad, var då med och tog brons med flicklandslaget och segrade tidigare i år i ANNIKA Invitational i USA.

– Det vore fegt att ha något annat resultatmål än guld. Men den långsiktiga vinsten med att få slå många viktiga golfslag är viktigare än medaljer. Även om EM-guld är viktigt finns det större mål längre bort, säger Fredrik Wetterstrand, coach för damlandslaget.

Lag-EM är för damamatörer 19 år och uppåt. I det svenska lag som reser till Sardinien är ingen äldre än 20 år. Ändå är det så fullt av meriter att det är svårt att sammanfatta. I laget finns en världsetta för amatörer (Kinhult), två spelare som spelat mer än en major på proffsnivå (två var för Kinhult och Grant) och en som haft en handicap på +7,2 som lägst (Grant).

Där finns också spelare som spelat tävlingsgolf på Augusta National Golf Club och gått under par (Wallin), flera som segrat i minst en individuell internationell amatörtävling de senaste tre åren (Kinhult och Lindblad, tre som spelat proffstävling i Sydkorea (Wallin, Grant och Stark) och spelare som segrat i proffstävlingar som amatörer (Kjellker på Swedish Golf Tour och Grant på Future Series).

– Vi är garanterat det mest långtslående laget och vi blir allt bättre på wedgar och puttning. Fem av spelarna tog EM-guld förra året. Trots att laget är ungt är det väldigt rutinerat och vi har en häftig mix av olika personligheter där alla accepterar varandras udda sidor, säger Fredrik Wetterstrand.

Coach Fredrik Wetterstrand om spelarna:

Frida Kinhult, 19 år, Skaftö GK. Världsettan på damernas amatörranking behöver kanske ingen närmare presentation. En klok lagspelare som har koll på både sig själv och andra inklusive coacherna. En trygghet för alla att ha Frida i laget. Spelar för Florida State University och blev etta på collegerankingen under sitt rookieår.

Maja Stark, 19 år, Abbekås GK. En offensiv och långtslående spelare med grymt närspel ger förutsättningar till låga scorer. Bidrar med attityd och glädje till laget. Börjar på Oklahoma State University hösten 2019.

Ingrid Lindblad, 19 år, Ringenäs GK. Har gått som en raket på världsrankingen och redan segrat i två tävlingar i år. En svårslagen matchspelare med grymt bra puttning och långa drives. Har ett självförtroende som smittar av sig. Börjar på Louisiana State University hösten 2019.

Sara Kjellker, 20 år, Ljunghusens GK. En lugn och stabil spelare med koll på läget. Älskar utmaningar och att lära sig nya saker. Saras fokus, glädje och erfarenhet från spel i stark vind kommer att hjälpa hela laget. Spelar för San Diego State University.

Beatrice Wallin, 20 år, Hills GCC. En långtslående och rutinerad spelare som bara blir bättre när pressen ökar. Bidrar alltid med lugn och roliga kommentarer. Spelar för Florida State University.

Linn Grant, 20 år, Rya GK. Kombinationen långa drives och grymma wedgar brukar generera många birdies. Rutinerad vilken nivå hon än hamnar på. Det krävs väldigt mycket för att rubba Linns lugn, både på och utanför banan. Börjar på Arizona State University hösten 2019.

Fakta lag-EM damer:

Coach: Fredrik Wetterstrand
Assisterande coach: Marcus Börjesson
Tävlingsbana: Is Molas Golf Club, Sardinien, Italien
Start- och resultatlistor: Se tävlingens officiella hemsida

Högupplösta bilder finns att ladda ner här för fri användning. Ange fotograf (syns vid markering av bild).

För mer info och kontakt med spelare:

Fredrik Wetterstrand, coach damlandslaget
Mobil: +46 70 394 01 10
E-post: fredrik.wetterstrand@golf.se

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 454 klubbar och 484 373 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Läs mer på golf.se.