VM-medalj målet för flicklandslaget i golf

Den blågula trion har alla ett EM-silver sedan i somras och siktar nu på nya medaljer. I slutet på september reser flicklandslaget till Kanada för golf-VM på Mississaugua Golf & Country Club strax söder om Toronto.

Ett EM-silver har lagts till meritlistan men laget till World Junior Girls Championship i Kanada består av idel VM-debutanter: Maja Stark, Abbekås GK, Amanda Linnér, Hills GK och Linn Grant, Rya GK.

– Sverige har ett starkt, ungt lag som är målmedvetet, tränar hårt och som hjälper varandra och fungerar bra tillsammans. Målet är medalj och även att få med oss nya erfarenheter hem från VM och Kanada, säger Malin Thorberg, coach för flicklandslaget.

Alla spelare har internationell rutin och är i bra form och utgjorde hälften av det lag som tog silver i flick-EM i juli.

Världsmästerskapet för flickor arrangeras för tredje gången och spelas 2730 september över 72 hål slagspel. Det tävlas både individuellt och i lag. Sverige har tagit medalj vid de båda tidigare lagmästerskapen: brons 2015 och silver 2014.

För mer information om VM och kontakt med spelare: Malin Thorberg malin.thorberg@golf.se eller +46 76 026 0914.

Bilder får användas fritt och gratis, ange fotograf Göran Söderqvist. Bilder kan laddas ner här.

Mer om VM här.

Fotnot: Pojkarnas inofficiella Lag-VM, Toyota Junior Golf World Cup, avgjordes 14–17 juni på Chukyo Golf Club i Japan. Sverige kom på sjunde plats av 15 lag, USA tog guldmedaljerna.

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 465 golfklubbar/anläggningar och 476 837 medlemskap fördelat på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och även golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer om golf på www.golf.se.

Sverige har ett starkt ungt lag, målet är medalj
Malin Thorberg, coach flicklandslaget, inför VM