Waxholm tillbaka på touren

Waxholms GK är tillbaka på Nordea Tour. Den 8-10 september i år avgörs damtävlingen Scandic Anglais Trophy Waxholm på den utmanande skärgårdsbanan.

Waxholms GK fick uppmärksamhet och välförtjänt uppskattning åren 2005-2007, då klubben stod som värd för tre tourtävlingar. Av dessa ingick de två sista inte bara på den svenska touren utan även på European Challenge Tour (Telia Challenge Waxholm).

Då var det manliga proffsspelare från alla delar av världen som fick ta sig an den erkänt långa och svårflirtade anläggningen. När Waxholms GK nu på nytt bjuder på golffest är det  tjejerna på Nordea Tour som står i centrum.

Scandic Anglais Trophy spelades för första gången i fjol, då på Täby GK. Nu tar Waxholm över.

- När Täby i år fick ett sent avhopp från sin huvudsponsor är vi förstås glada för att Waxholm med kort varsel kunde åta sig arrangemanget. Mycket positivt är också att att Waxholm tecknat avtal inte bara för i år utan även för 2011, säger en nöjd Louise Permelin, vd på Svenska Golftourerna AB.

- Waxholm fick lovord från alla håll när Telia Tour och Challenge Tour spelades där och jag är övertygad om att banan blir en positiv bekantskap även för dameliten på Nordea Tour.

För Waxholms GK var det inte något svårt beslut att fatta när erbjudandet dök upp.

- Ända sedan 2007 har vi haft en önskan och en ambition att får tillbaka touren till Waxholm.

Vi märkte att Telia Challenge Waxholm gav en kick till hela klubben och skapade en bra gemenskap bland medlemmarna, säger Maria Guslin, klubbchef på Waxholms GK.

Maria gör ingen hemlighet av att hon med stor glädje välkomnar tjejeliten till Waxholm. Damtouren ligger henne personligen varmt om hjärtat. Hon var nämligen själv den första historiska vinnaren på damernas Order of Merit. Året var 1987. Då hette touren Lancôme Tour och Maria hade efternamnet Lindbladh.

- Visst känner jag för damtouren. Men det är givetvis inte för min skull utan för klubben och för medlemmarna vi tagit det här beslutet, säger Maria.

Hon är också nyfiken på hur de bästa damproffsen kommer att hantera banans svårigheter.

- Killarna på touren slår så fruktansvärt långt att de på många hål slår förbi hindren. Nu kommer troligen tjejerna att spela vår blå bana och jag är säker på att många hinder kommer i spel. Det ska bli spännande att se var de vågar satsa och var de måste ta det försiktigt, säger Maria Guslin.

Scandic Anglais Trophy Waxholm spelas över 54 hål 8-10 september (onsdag-fredag).

Pressansvarig för tävlingen:
Maria Guslin
Klubbchef Waxholms GK
maria@waxgk.se

Allmänna frågor om Nordea Tour hänvisas till:
Louise Permelin
VD Svenska Golftourerna