Wille vill försvara SM-titeln

Förra årets SM-segrare vill gärna upprepa bedriften när SM Match avgörs på Ullna GC. Klubben gör comeback som tävlingsarrangör och ser SM-tävlingen som ett test inför en ännu större tourtävling.

– Vi kan mycket väl tänka oss en tävling på damernas Europatour eller möjligen på Seniortouren. SM-tävlingarna får bli ett test eller lite av ett genrep, säger Ullnas vd Johan Hagenfeldt.

SM Match är den mest traditionsrika tävlingen i Sverige. Första tävlingen spelades redan 1904. Bland vinnarna finns många namnkunniga spelare som Per-Ulrik Johansson och Mathias Grönberg på herrsidan och Helen Alfredsson, Anna Nordqvist och Caroline Hedwall bland damerna.

– Ullna är en utmärkt bana för matchspel. Ombyggnaden blev mycket lyckad. Banan är alltid spelbar och de nya greenområdena kan ställa till det om man inte har full koll på närspelet, säger Johan Hagenfeldt.

Nordea Tours vd, Mikael Sorling, som själv vunnit SM Match två gånger, är nöjd över att tävlingen spelas i Stockholm.

– Det är naturligtvis bra att en klassbana som Ullna arrangerar en tävling på Nordea Tour. Genom att spela både herr- och damklassen på samma bana räknar vi med större intresse, säger Sorling.

Förra året vann dansken Patrick O´Neill på Fågelbro, medan Natalie Wille från Bro-Bålsta vann dam-SM i Karlstad.

– Det är klart jag ska försöka försvara SM-titeln. Jag har aldrig ansett att jag är speciellt bra när det gäller matchspel fast skulle det gå bra i år också får jag kanske ändra uppfattning. Men jag har faktiskt aldrig spelat Ullna tidigare, alla säger att den är bra så jag ser verkligen framemot SM, säger Natalie Wille.

Hon vann Nordea Tour-rankingen förra året och får spela en del tävlingar på Europatouren.

– I år är målet att få en bättre kategori så att jag får spela alla tävlingar på LET.

En som spelat på den touren är klubbkompisen Charlotta Sörenstam.

– Lotta spelar ju med i vårt damlag i Lag-SM. Hon tillför mycket och ger oss lite yngre spelare både värdefulla tips och moraliskt stöd, säger Wille.

SM Match spelas 26–28 juni på Ullna GC där 64 herrar gör upp om 400 000 kronor och 32 damer om 200 000 kronor.

Tävlingen sänds live på Golf.se Play med start söndag klockan 12.00.