Handelsbanken Hypotek - Bokslutsrapport

Handelsbanken Hypoteks bokslutsmeddelande för år 2001 Handelsbanken Hypoteks rörelseresultat uppgick till 497 mkr (603) och resultatet efter skatt till 473 mkr (631). Det lägre resultatet förklaras av en minskad utlåningsvolym. Jämfört med den 31 december föregående år minskade utlåningen till allmänheten med 16 mdkr och uppgick den 31 december 2001 till 33 mdkr (49). Bakgrunden till nedgången är att så gott som all nyutlåning sker i moderbolaget Stadshypotek AB. Den lägre utlåningsvolymen förklarar även nedgången av räntenettot till 644 mkr (848). Administrationskostnaderna uppgick till 161 mkr (229), en minskning med 68 mkr eller 30 %. Anledningen till detta är huvudsakligen lägre förmedlingsprovisioner till Handelsbanken som en följd av ovan angivna minskning av utlåningsvolymen. Återvinningarna översteg nya kreditförluster och uppgick netto till -8 mkr (23), vilket motsvarar en kreditförlustnivå på -0,01 % (0,03) av utlåningsvolymen. Summa problemkrediter efter avsättning till reserv för befarade kreditförluster minskade med 129 mkr till 174 mkr. Räntabiliteten på eget kapital var 9,29 % (12,30). Kapitaltäckningen uppgick vid periodens slut till 28,36 % (19,57). Inlösen av preferensaktierna Preferensaktierna i Handelsbanken Hypotek (noterade på Stockholmsbörsens O-lista) tillkom i samband med Handelsbankens förvärv av Stadshypotek 1997. Innehavare av aktier i Stadshypotek kunde, som ett alternativ till kontant betalning, erhålla preferensaktier emitterade av Handelsbanken Hypotek. Därigenom erhölls en skattekredit. Reavinstbeskattning ska i stället ske vid avyttring av preferensaktierna eller senast vid deras inlösen. Bolagsordningen ger styrelsen i Handelsbanken Hypotek rätt att lösa in samtliga preferensaktier per den 1 juli 2002. Lösenbeloppet är etthundranittio (190) kronor. Sedan ordinarie bolagsstämma den 16 april 2002 fastställt de nu av styrelsen framlagda resultat- och balansräkningarna för verksamhetsåret 2001 avser styrelsen att vid sitt sammanträde samma dag besluta om inlösen av preferensaktierna. Inlösen sker genom nedsättning av aktiekapitalet och bundna reserver med inlösenbeloppet varvid motsvarande belopp överförs till reservfonden från fritt eget kapital. Det finns 1 329 562 preferensaktier fördelade på drygt 9 000 ägare. Inlösenbeloppet uppgår till 252,6 mkr. Inlösen genom VPC kommer att ske den 1 juli 2002. För varje preferensaktie erhålles 190 kr jämte det sista utdelningsbeloppet enligt bolagsordningen nämligen 12 kr eller sammanlagt 202 kr per preferensaktie. Stockholm den 12 februari 2002 Claes Norlén Verkställande direktör [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT01130/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT01130/bit0002.pdf