Handelsbankens Bokslutmeddelande 2001

Handelsbankens bokslutsmeddelande för 2001 Sammanfattning Resultatet uppgick till 11,2 mdkr - i stort sett oförändrat resultat, exklusive förra årets engångsintäkt vid försäljning av aktierna i Svensk Exportkredit Räntabiliteten blev 18,4 % (21,6) Totala intäkter ökade med 6 % Räntenettot ökade med 14 % Jämförbara kostnader ökade med knappt 7 % Styrelsen föreslår att utdelningen höjs till 4,50 kronor (4,00) Handelsbanken utsedd till Årets Bank Handelsbanken Liv ombildades till ett vinstutdelande bolag med flytträtt för kunderna Ännu ett år med framgångsrik försäljning av fonder Nordens mest nöjda kunder finns hos Handelsbanken Koncernen Resultatet i stort sett oförändrat Handelsbankens resultat var i stort sett oförändrat och uppgick till 11 208 mkr (11 340). Vid alla jämförelser med föregående år exkluderas den engångseffekt som uppstod när banken under år 2000 sålde innehavet i Svensk Exportkredit AB. Denna engångseffekt uppgick till 343 mkr. Räntabiliteten blev 18,4 % (21,6). Räntenettot upp 14 % - totala intäkter upp 6 % Räntenettot i Handelsbanken ökade med 14 % till 13 385 mkr (11 791). Huvudsakligen berodde detta på en ökning av affärsvolymerna där utlåningen till allmänheten ökade markant. Utlåningens ökningstakt kulminerade kring halvårsskiftet. Under fjärde kvartalet ökade utlåningen med knappt 2 % och den totala utlåningen till allmänheten uppgick till 800 mdkr (689). Utlåningsmarginalerna ökade under andra halvåret vilket kompenserade minskande marginaler under årets inledning. I stort sett var marginalerna oförändrade. Under fjärde kvartalet ökade räntenettot med 17 % jämfört med motsvarande period föregående år. Provisionsnettot minskade med 8 % till 5 028 mkr (5 455). Tradingnettot låg kvar på en stabil nivå och ökade totalt med 1 % till 2 656 mkr (2 633). Totalt uppgick intäkterna till 21 654 mkr (20 337), vilket var en ökning med drygt 6 %. Midtbank och SPP påverkade kostnaderna Koncernens totala kostnader uppgick till 10 294 mkr (9 064), vilket var en ökning med knappt 14 %. Under året förvärvades SPP och Midtbank A/S, vilka påverkade kostnadsutvecklingen med 5 %-enheter. Den försvagade svenska kronan förklarade ytterligare 2 %-enheter av kostnadsökningen. Den underliggande kostnadsökningen var således drygt 6,5 %. Den ökningen berodde dels på en snabb utbyggnad av kontorsrörelsen utanför Sverige dels på ökade kostnader för IT-investeringar. Totala IT-kostnader för 2001 uppgick till cirka 2,6 mdkr (2,3). Under året öppnades 16 kontor utanför Sverige till en ökad kostnad om 87 mkr. Personalkostnaderna ökade totalt med 11 % till 5 918 mkr (5 308). Resultatbaserade ersättningar minskade. Medelantalet anställda i koncernen ökade med 665 personer till 9 239. Av ökningen svarade Midtbank för 274 personer. Kreditförluster på fortsatt mycket låg nivå Bankens kreditförluster, inklusive värdeförändring på övertagen egendom, uppgick till 152 mkr jämfört med föregående års återvinning på 67 mkr. Andelen osäkra fordringar av utlåningen minskade och uppgick till 0,18 % (0,33). Totala volymen övertagna panter uppgick till 170 mkr (148). Kapitaltäckning, återköp av aktier och rating Koncernens kapitaltäckning var vid årsskiftet 9,9 % (9,5) Primärkapitalrelationen var 6,1 % (6,4). Banken återköpte under år 2001 5,4 miljoner aktier. På bolagsstämman 2001 erhöll bankens styrelse bemyndigande att dels återköpa maximalt 20 miljoner aktier dels kunna sälja återköpta aktier för att finansiera eventuella förvärv. Handelsbanken köpte inte tillbaka några aktier efter bolagsstämman 2001. Däremot sålde banken 5,6 miljoner aktier i samband med förvärvet av Midtbank. Banken ägde vid årsskiftet 21,4 miljoner egna aktier, så gott som uteslutande av serie B. Antalet utestående aktier uppgick till 693,4 miljoner. Styrelsen hemställer att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att återköpa maximalt 20 miljoner aktier fram till bolagsstämman 2003. Samtidigt uttalar styrelsen att man maximalt avser att köpa tillbaka aktier för ett belopp om 2 mdkr. Bolagsstämman föreslås också ge ett bemyndigande till styrelsen att kunna använda återköpta aktier för finansiering av eventuella företagsförvärv. Handelsbankens rating var oförändrad hos samtliga tre ratinginstitut. Vinst per aktie och utdelning Nettovinsten per aktie uppgick till 11,99 kronor (12,89). Vid beräkning av vinsten per aktie har det genomsnittliga antalet utestående aktier använts. Styrelsen föreslår bolagsstämman att besluta om en utdelning på aktierna serie A och B med 4,50 kronor (4,00) per aktie. Årets bank Handelsbanken utsågs till "Årets bank" av tidskriften Privata Affärer. Det var första gången i prisets historia som det tilldelades en så kallad "storbank". Juryn motiverade sitt val med att Handelsbanken, till skillnad från andra banker, inte lägger ned kontor, satsar på personlig kontorsservice och avgiftsfrihet för Internettjänster. Dessutom observerade juryn att Handelsbanken införde flytträtt för kunder i Handelsbanken Liv. Handelsbanken Liv vinstutdelande Handelsbanken Liv Försäkrings AB ombildades den 1 januari 2002 från att ha varit ett ömsesidigt bedrivet aktiebolag till ett vinstutdelande bolag. Samtidigt sammanfördes försäkringsbestånden i Handelsbanken Liv Försäkrings AB och Handelsbanken Fondförsäkrings AB. All verksamhet bedrivs nu under namnet Handelsbanken Liv Försäkrings AB. I samband med ombildandet tillsköt Handelsbanken nytt eget kapital som därefter uppgår till 1,5 mdkr. Dessutom inför Handelsbanken Liv flytträtt för privatkunderna från och med april månad. Flytträtten gäller såväl nya som befintliga privatkunder och avser såväl traditionell försäkring som fondförsäkring. En så vidsträckt flytträtt är Handelsbanken ensam om på den svenska försäkringsmarknaden. Handelsbanken ökar på fondmarknaden Handelsbankens marknadsandel av den totala volymen på den svenska fondmarknaden låg på drygt 11 %. Handelsbankens andel av nettosparandet i fonder uppgick till 19 %, det vill säga betydligt över Handelsbankens andel av stocken. Exklusive nysparandet i premiepensions-systemet var Handelsbankens marknadsandel 19,3 % - den högsta andelen bland aktörerna på fondmarknaden. Detta var tredje året i rad som Handelsbankens marknadsandel avseende nettosparandet i fonder låg väsentligt högre än bankens andel av den totala stocken. Kundnöjdhetsmätningar i Norden utanför Sverige I Sverige mäts kundnöjdhet av Svenskt Kvalitetsindex och eftersom kundnöjdhet är ett viktigt medel för att uppnå Handelsbankens övergripande företagsmål - högre räntabilitet än konkurrenterna - är resultaten av dessa mätningar av stort intresse. Banken har därför varit tillskyndare för att motsvarande mätningar också ska göras i de övriga nordiska länderna. Under hösten presenterade Center for Ledelse, i samarbete med Handelshögskolan i Århus, en undersökning av hur danska privatkunder bedömde banker, d v s en undersökning av samma slag som den Svenskt Kvalitetsindex gör i Sverige. Där hade Handelsbanken (Midtbank) den högsta kundnöjdheten bland de sex största danska bankerna. Handelsbanken hade ett index på 79 medan genomsnittet för de övriga bankerna låg på index 70. Även i Finland gjordes en motsvarande undersökning men av ett annat företag. För Handelsbankens del utfördes undersökningen separat av samma undersökningsföretag och med samma metod. Resultatet för Handelsbanken var även i Finland mycket uppmuntrande och väl över genomsnittet, väsentligt högre än för den största banken i Finland. I Norge har ännu ingen undersökning av denna karaktär gjorts men är planerad för hösten. Med resultaten i Danmark och Finland under hösten och de tidigare presenterade resultaten i Sverige finns fog för att hävda att Handelsbanken har Nordens mest nöjda bankkunder. SPP kunder blir kunder i Handelsbanken När SPP förvärvades var en viktig komponent i kalkylen att banken skulle kunna sälja banktjänster till dem av SPP:s kunder som inte var kunder i banken vid tidpunkten för förvärvet. När banken förvärvade Stadshypotek var cirka 70 % av Stadshypoteks kunder inte kunder i Handelsbanken. Nu, fem år efter förvärvet, är cirka hälften av dessa kunder också i banken. Avsikten är att använda samma framgångsrika arbetssätt för att bearbeta de SPP-kunder som ännu inte är kunder i banken. Detta arbete påbörjades under 2001 avseende företagskunder medan en mer systematisk bearbetning av privatkunder inleds första kvartalet i år. Hittillsvarande bearbetning har lett till ökade affärsvolymer på knappt 5 mdkr. Handelsbanken Hypotek löser in preferensaktier Vid Handelsbankens förvärv av Stadshypotek AB kunde aktieägarna i Stadshypotek, som ett alternativ till kontantlikvid, välja att erhålla preferensaktier emitterade av Handelsbanken Hypotek. Bolagsordningen i Handelsbanken Hypotek ger dess styrelse rätt att lösa in samtliga preferensaktier per den 1 juli 2002. Styrelsen för Handelsbanken Hypotek avser att besluta om inlösen av preferensaktier vid sitt sammanträde 16 april 2002. Totalt finns det 1,3 miljoner preferensaktier och inlösenbeloppet uppgår till 252,6 mkr. Primärkapitalrelationen för Handelsbanken påverkas endast marginellt av transaktionen. Stockholm den 12 februari 2002 [REMOVED GRAPHICS] Lars O Grönstedt Verkställande direktör och koncernchef Ytterligare information lämnas av: Lars O Grönstedt, koncernchef telefon 08 - 22 92 20 e-post lagr03@handelsbanken.se Lennart Francke, chef för Ekonomiavdelningen telefon 08 - 22 92 20 e-post lefr01@handelsbanken.se Lars Lindmark, chef för Informationsavdelningen telefon 08 - 701 10 36 e-post lali12@handelsbanken.se Bengt Ragnå, chef för Investor Relations telefon 08 - 701 12 16 e-post bera02@handelsbanken.se Ordinarie bolagsstämma för Svenska Handelsbanken AB (publ) äger rum i Stockholm, tisdagen den 23 april 2002, kl 10.00. Delårsrapport för första kvartalet 2002 publiceras den 22 april 2002. Handelsbankens delårsrapporter m m finns även tillgängliga på Internet (http://www.handelsbanken.se/ir) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT00580/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT00580/bit0001.pdf Hela Bokslutskommunikén