Handelsbankens delårsrapport januari - mars 2002

Handelsbankens delårsrapport januari - mars 2002 Sammanfattning · Resultatet uppgick till 2 659 mkr (3 121) · Intäkterna ökade till 5 493 mkr (5 419) · Räntenettot steg med 7 % till 3 463 mkr (3 240) · Jämförbara kostnader ökade med knappt 6 % · Kreditförlusterna var 79 mkr (+78) · Verksamheten i Midtbank AS överfördes till Handelsbankens danska filial Resultatet 2,7 mdkr Resultatet uppgick till 2 659 mkr (3 121) vilket gav en räntabilitet på 15,3 % (21,7). För helåret 2001 var räntabiliteten 18,4 %. K/I-talet före kreditförluster blev 50,1 % (43,8) och efter kreditförluster 51,6 % (42,4). K/I talet påverkades negativt av att Handelsbaken Liv konsolideras in i Handelsbankens siffror efter det att bolaget ombildats till vinstutdelande bolag. Generellt drivs livförsäkringsverksamhet med högre kostnader i förhållande till intäkter än vad som är fallet för bankrörelser. K/I-talet, exklusive Handelsbanken Liv, var 49,3 % respektive 50,7 %. Resultatet per aktie var 2,69 kronor (3,38) och för rullande 12-månaders-period 11,31 kronor (13,17). För helåret 2001 var resultatet per aktie 11,99 kronor. Räntenettot ökade Räntenettot fortsatte att öka till 3 463 mkr (3 240). Uppgången i räntenettot berodde på större affärsvolymer. Utlåningen växte med drygt 4 mdkr under kvartalet till 804 mdkr, vilket motsvarar en ökning på knappt 13 % jämfört med första kvartalet föregående år. Provisionsnettot ökade med 2 % till 1 238 mkr (1 213). De aktierelaterade provisionerna var lägre än föregående år medan framförallt utlånings- och betalningsprovisioner ökade. Tradingnettot gick ned med drygt 20 % i förhållande till den höga nivån första kvartalet 2001. Kostnaderna uppgick till 2 755 mkr (2 376), en ökning med 16 %. Förvärven av såväl SPP som Midtbank och konsolideringen av Handelsbanken Liv påverkar kostnadsjämförelsen. Den underliggande kostnadsökningen, exklusive Midtbank, SPP, Handelsbanken Liv och valutaeffekter, var 5,8 %. Valutaeffekten uppgick till 1 %-enhet. Den högre kostnadsnivån berodde huvudsakligen på expansionen utanför Norden, högre IT-kostnader och avtalsenliga löneökningar. IT-kostnaderna, inklusive Handelsbanken Liv, uppgick till 734 mkr (611). Medelantalet anställda i koncernen steg med 1 092 personer till 9 795. Av ökningen svarade Midtbank och Handelsbanken Liv för 636 personer. Vid en jämförelse med sista kvartalet 2001 minskade jämförbara kostnader med 4,3 %. Antalet anställda vid utgången av kvartalet var 43 personer mindre än motsvarande tal vid årsskiftet. Låga kreditförluster Kreditförlusterna var fortsatt mycket låga och uppgick till 79 mkr jämfört med nettoåter-vinningar på 78 mkr föregående år. Andelen osäkra fordringar i förhållande till utlåningen sjönk från 0,33 % till 0,17 %. Volymen övertagna panter uppgick till 172 mkr (140). Kapitaltäckning, återköp och rating Koncernens kapitaltäckning var 9,5 % (9,5). Primärkapitalrelationen uppgick till 6,2 % (6,1). De nyckeltalen inkluderar upparbetade vinstmedel. Handelsbanken fick på bolagsstämman i april 2001 bemyndigande dels att köpa tillbaka högst 20 miljoner aktier fram till bolagsstämman 2002 dels att, om det bedömdes lämpligt, sälja redan återköpta aktier i syfte att finansiera eventuella förvärv. Handelsbanken har inte köpt tillbaka några aktier sedan bolagsstämman 2001 men däremot sålt 5,5 miljoner aktier i samband med förvärvet av Midtbank. Handelsbankens rating var oförändrad hos samtliga tre ratinginstitut. I mitten av april förändrade emellertid Standard & Poor's sin s k "outlook" vad avser Handelsbankens rating från "stabil" till "positiv". Verksamheten i Danmark i en juridisk enhet Bankens verksamhet i Danmark drivs nu i filialform. Banken fick erforderliga tillstånd för att överföra verksamheterna i Midtbank till Handelsbankens danska filial. Filialen ändrade samtidigt namn till Handelsbanken Midtbank, filial af Svenska Handelsbanken (publ). Med denna förändring är integrationen av Midtbank på alla väsentliga områden genomförd. Redan tidigare drevs verksamheten på gemensam IT- plattform och Handelsbankens organisationsmodell och kreditprocess var implementerad. Stockholm den 22 april 2002 [REMOVED GRAPHICS] Lars O Grönstedt Verkställande direktör och koncernchef Ytterligare information lämnas av: Lars O Grönstedt, koncernchef telefon 08 - 22 92 20 e-post lagr03@handelsbanken.se Lennart Francke, chef för Ekonomiavdelningen telefon 08 - 22 92 20 e-post lefr01@handelsbanken.se Lars Lindmark, chef för Informationsavdelningen telefon 08 - 701 10 36 e-post lali12@handelsbanken.se Bengt Ragnå, chef för Investor Relations telefon 08 - 70112 16 e-post bera02@handelsbanken.se Denna delårsrapport har inte granskats av revisorerna. Delårsrapport för andra kvartalet 2002 publiceras den 20 augusti 2002. Handelsbankens delårsrapporter m m finns även tillgängliga på Internet (http://www.handelsbanken.se/ir) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/22/20020422BIT00600/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/22/20020422BIT00600/wkr0002.pdf Hela rapporten