Stadshypotek - Bokslutsrapport

Report this content

Stadshypoteks bokslutsmeddelande för år 2001 Sammanfattning · Rörelseresultatet fortsatte att öka till 4 543 mkr, Stadshypoteks högsta resultat någonsin · Fortsatt sjunkande omkostnader som följd av en löpande effektivisering · Återvinningarna översteg nya kreditförluster · Fortsatt kraftig tillväxt av volymerna på privatsidan · Ökade marknadsandelar på såväl privat- som företagsmarknaden · www.e-bud.nu, budgivning på nätet, fortsätter att vinna mark som hjälpmedel för landets fastighetsmäklare. Marknadsplatsen hade vid årskiftet haft mer än 600 000 besök · Inlösen av preferensaktier i Handelsbanken Hypotek Resultat Stadshypotekskoncernens rörelseresultat ökade med 421 mkr till 4 543 mkr (4 122), det högsta resultatet någonsin. Rörelseresultatet före kreditförluster ökade med 250 mkr och uppgick till 4 350 mkr (4 100). Rörelsens intäkter Ökningen av koncernens räntenetto med 164 mkr till 4 608 mkr (4 444) beror främst på ökade utlåningsvolymer samt en förbättrad utlåningsmarginal genom en fortsatt förskjutning mot privatmarknadsutlåning. Räntenettot har påverkats negativt av en försämrad avkastning på eget kapital till följd av ett lägre ränteläge och ett minskat eget kapital. [REMOVED GRAPHICS] Kostnader Koncernens totala omkostnader uppgick till 323 mkr (377), en minskning med 54 mkr eller 14 % b l a hänförligt till ett fortsatt effektiviseringsarbete. Exklusive en återföring av pensionsöverskott från SPP på 18 mkr, 2000 minskade kostnaderna med 72 mkr eller 18 %. Omkostnaderna innefattar bland annat förmedlingsprovisioner som Handelsbanken Hypotek erlägger till Handelsbanken. Jämfört med föregående år har dessa provisioner till följd av dotterbolagets volymminskning reducerats med 58 mkr. Kreditförluster Återvinningarna var större än kreditförlusterna och uppgick netto till - 193 mkr (-22), vilket motsvarar en kreditförlustnivå på -0,06% (-0,01) av utlåningen. Per den 31 december 2001 uppgick Stadshypoteks osäkra fordringar före avdrag för reserv för befarade kreditförluster till 2 717 mkr (3 672). Av de osäkra fordringarna är 620 mkr (656) oreglerade samt 2 097 mkr (3 016) sådana krediter för vilka låntagarna betalar ränta och amorteringar, men som till följd av låntagarnas betalningsförmåga och osäkerhet om säkerhetens värde bedöms som osäkra. Efter avdrag för reserv för befarade kreditförluster uppgick osäkra fordringar till 1 887 mkr (2 599). Utlåning Utlåningen till allmänheten uppgick den 31 december 2001 till 350 mdkr (326). Av volymökningen med 24 mdkr svarade privatmarknadsutlåningen för en ökning med 21 mdkr och företagsmarknaden med 3 mdkr. Vid utgången av 2001 kunde en månatlig ökning av privatmarknadsutlåningen redovisas för 41:a månaden i rad. Stadshypotekskoncernen har under året ökat sina marknadsandelar såväl på privatmarknaden som på företagsmarknaden. Marknadsandelen av bostadsinstitutens utlåning till allmänheten var objektfördelat vid utgången av november 2001, 31,1 % (30,5). Marknadsandelen på privatmarknaden var 30,5 % (30,3) och på företagsmarknaden 31,7 % (30,8). En bidragande orsak till den starka utvecklingen på privatmarknaden kan hänföras till e-bud. Under året har mer än 400 mäklare anslutits till tjänsten, drygt 3 400 objekt har varit tillgängliga för budgivning och dessa har varit föremål för drygt 13 500 bud. e-bud hade vid årsskiftet haft mer än 600 000 besök! Inlösen av preferensaktier i Handelsbanken Hypotek Styrelsen i dotterbolaget Handelsbanken Hypotek avser att, i enlighet med bolagsordningen och sedan bolagsstämman fastställt balans- och resultaträkning, per 1 juli 2002 genomföra en inlösen av de utestående 1 329 562 preferensaktierna. Inlösenbeloppet uppgår till 252,6 mkr och bedöms påverka Stadshypotekskoncernens kapitaltäckning endast marginellt. Kapitaltäckning Kapitaltäckningsgraden uppgick den 31 december 2001 till 10,8 % (12,1). Den lägre kapitaltäckningsgraden förklaras huvudsakligen av en ökad utlåningsvolym. Stockholm den 12 februari 2002 [REMOVED GRAPHICS] Claes Norlén Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT01120/bit0001.doc Hela bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT01120/bit0001.pdf Hela bokslutskommunikén