Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2019

• Hyresintäkter 157,4 (122,8) MSEK
  • Driftnetto 110,1 (85,7) MSEK
  • Resultat efter skatt 189,6 (18,5) MSEK
  • Direktavkastning rullande 12 månader 5,75% (5,82)
  • Soliditet 14% (13) per 31 december 2019

Januari-december 2019

• Hyresintäkter 584,4 (477,1) MSEK
  • Driftnetto 436,0 (358,8) MSEK
  • Resultat efter skatt 334,0 (162,9) MSEK
  • Fastighetsportföljens värde uppgick till 8 577 (6 918) MSEK per 31 december 2019

”2019 blev ett år med fortsatt stark tillväxt för Svenska Handelsfastigheter. Under året förvärvade vi elva fastigheter till ett sammanlagt värde om knappt 1,3 Mdr kronor. Tillsammans med investeringar och positiva värdeförändringar i befintligt bestånd medförde det att fastighetsvärdet ökade med 24 procent. Hyresintäkterna steg med 22 procent jämfört med föregående år och förvaltningsresultatet med 19 procent. Under året kompletterade vi även vårt team med ett antal nya duktiga medarbetare samt tog ytterligare steg i utvecklingen av vårt hållbarhetsarbete”, säger Lennart Sten, VD för Svenska Handelsfastigheter.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 februari 2020 kl. 18:45 CET.