Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2020

• Hyresintäkter 174,5 (157,4) MSEK
  • Driftnetto 127,7 (110,1) MSEK
  • Resultat efter skatt 556,0 (189,6) MSEK
  • Direktavkastning rullande 12 månader 5,58% (5,75)
  • Soliditet 43% (14) per 31 december 2020

Januari-december 2020

• Hyresintäkter 670,4 (584,4) MSEK
  • Driftnetto 507,8 (436,0) MSEK
  • Resultat efter skatt 660,6 (334,0) MSEK
  • Fastighetsportföljens värde uppgick till 10 545 (8 577) MSEK per 31 december 2020

”Ett fantastiskt fjärde kvartal får avsluta det bästa året i bolagets historia. Resultatet efter skatt nära nog trefaldigades till 556 Mkr fjärde kvartalet medan det nästan fördubblades till drygt 660 Mkr för helåret. Fortsatta förvärv och positiva värdeförändringar bidrog till resultatförbättringen”, säger Lennart Sten, VD för Svenska Handelsfastigheter.

Fastighetsvärdet ökade med 23 procent under året och portföljen passerade därmed 10 Mdr kronor. Förvärv av fastigheter om cirka 1 Mdr kronor, positiva värdeförändringar samt fortsatta investeringar i befintligt bestånd förklarar värdeökningarna. Samtidigt var Coronapandemins effekter på verksamheten begränsade med mycket marginella hyresförluster under året.

”Till skillnad mot många andra segment inom detaljhandeln fick externhandeln, med främst livsmedel och lågprisaktörer som hyresgäster, rejäla uppsving i sin kundtillströmning under året, en trend som vi bedömer kommer att fortsätta särskilt inom lågprishandeln”, säger Lennart Sten.

Sammanlagt 50 000 kvm hyrdes ut under året vilket är ett tydligt tecken på att externhandeln är ett attraktivt segment.

”Under året erhöll vi även ratingen investment grade, BBB-, av NCR som ett kvitto på att vi har byggt upp en väl fungerande och stabil verksamhet. Kreditbetyget är en kvalitetsstämpel som underlättar finansieringen av vår fortsatta expansion kommande år”, tillägger Lennart Sten.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 februari 2021 kl. 13:45 CET.

Svenska Handelsfastigheter
102 41 Stockholm Tel: 010 10 141 00