Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2021

• Hyresintäkter 256,3 (174,5) MSEK
  • Driftnetto 184,6 (127,7) MSEK
  • Resultat efter skatt 675,2 (556,0) MSEK
  • Direktavkastning rullande 12 månader 5,35% (5,59)
  • Soliditet 37% (43) per 31 december 2021

Januari-december 2021

• Hyresintäkter 897,0 (670,4) MSEK
  • Driftnetto 667,8 (507,8) MSEK
  • Resultat efter skatt 1 137,9 (660,6) MSEK
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 14 200 (10 545) MSEK per 31 december 2021

Årets resultat om drygt 1,1 Mdr SEK motsvarar en förbättring om cirka 72 procent jämfört med 2020. Sammanlagt 40 000 kvm hyrdes ut netto under året vilket än en gång visar att externhandeln är ett attraktivt segment. Vid årsskiftet uppgick vakansgraden endast till 2,3 procent.

Fastighetsvärdet steg 35 procent under året till 14,2 Mdr SEK. Av värdeökningen om cirka 3,7 Mdr SEK utgjorde merparten nettoförvärv av fastigheter samt investeringar i befintligt bestånd om totalt cirka 2,8 Mdr SEK. Resterande del av ökningen bestod av värdeförändringar som till största del är hänförliga till uthyrningsarbete och ombyggnadsprojekt.

”Det är glädjande att kunna avrapportera ett riktigt rekordår. För att bland annat kunna säkra en fortsatt god och hyresgästnära förvaltning i vårt växande bestånd har vi under året välkomnat 15 nya medarbetare till teamet”, säger Lennart Sten, VD för Svenska Handelsfastigheter.

Vidare accelererade hållbarhetsarbetet under året och ytterligare 20 fastigheter miljöcertifierades. Av beståndets totala marknadsvärde var 36 procent certifierat vid årsskiftet. Utöver certifieringar har arbete inletts för att med hjälp av Science Based Targets anpassa och styra verksamheten mot målen i enlighet med Parisavtalet samt för att kunna rapportera i enlighet med EU:s taxonomi.

Svenska Handelsfastigheter

102 41 Stockholm Tel: 010 10 141 00