Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2022

• Hyresintäkter 264,2 (206,5) MSEK
  • Driftnetto 207,1 (155,3) MSEK
  • Resultat efter skatt 488,5 (86,7) MSEK
  • Direktavkastning rullande 12 månader 5,42% (5,18)
  • Soliditet 39,3% (33,9) per 30 juni 2022

Januari-juni 2022

• Hyresintäkter 518,9 (387,8) MSEK
  • Driftnetto 390,2 (286,4) MSEK
  • Resultat efter skatt 766,5 (326,8) MSEK
  • Marknadsvärdet på fastigheterna per 30 juni 2022 uppgick till 15 115,7 MSEK (14 320,5)

Vi redovisar ett starkt resultat för det andra kvartalet. Driftnettot om drygt 207 MSEK är en förbättring om cirka 33 procent jämfört med motsvarande kvartal 2021. Resultatförbättringen är en effekt av både förvärv och uthyrningsarbete vilket lett till ett förbättrat driftnetto och ökade fastighetsvärden.

Resultatet är samtidigt ett bevis på att externhandel är ett attraktivt segment och att Svenska Handelsfastigheter står stabilt trots osäkerhet i omvärlden.

Vi förväntar oss att intäkterna ökar kraftigt framgent eftersom hyrorna i hög grad följer inflationen. I kombination med kostnadskontroll och goda marginaler innebär det att framtidsutsikterna är fortsatt goda för bolaget”, säger Lennart Sten, VD för Svenska Handelsfastigheter.

Efter kvartalets utgång avslutades arbetet med att ESG-certifiera bolaget vilket resulterade i en rating om 9,4 från analysföretaget Sustainalytics. Ratingen placerar Svenska Handelsfastigheter i den lägsta riskkategorin, försumbar risk. Därmed hör bolaget till de fastighetsbolag med lägst risk i fastighetssektorn.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 augusti 2022 kl. 13:15 CET.