Delårsrapport 1 januari – 30 september 2020

• Hyresintäkter 168,9 (148,2) MSEK
  • Driftnetto 132,8 (115,1) MSEK
  • Resultat efter skatt 104,7 (5,1) MSEK
  • Direktavkastning rullande 12 månader 5,64% (5,71)
  • Soliditet 42% (12) per 30 september 2020

Januari-september 2020

• Hyresintäkter 495,8 (427,0) MSEK
  • Driftnetto 380,2 (325,9) MSEK
  • Resultat efter skatt 104,7 (144,4) MSEK
  • Fastighetsportföljens värde uppgick till 9 613 (8 305) MSEK per 30 september 2020

Hyresintäkterna ökade med 14 procent under tredje kvartalet och driftnettot med 15 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Liksom tidigare är ökningarna i huvudsak hänförliga till genomförda förvärv under de senaste tolv månaderna. Ökningen i kvartalets resultat efter skatt beror till stor del även på lägre finansiella kostnader efter den kapitalomvandling som genomfördes under sommaren i kombination med positiva värdeförändringar på fastigheter.

”Tredje kvartalet var ännu ett starkt kvartal. Uthyrningsmässigt har Q2 och Q3 varit de bästa i bolagets historia då totalt 37 000 kvm hyrdes ut under dessa båda kvartal. Utvecklingen visar på styrkan i affärsmodellen då detta skedde parallellt med mycket utmanande omständigheter i vår omvärld”, säger Lennart Sten, VD för Svenska Handelsfastigheter.

”Därtill stärktes företaget i flera andra avseenden under kvartalet. Vi förvärvade tio fastigheter, vi fick en investment grade rating om BBB- av NCR och vi etablerade ett MTN-program med en ram om 3 Mdr kronor varunder vi emitterade en första grön obligation om 300 Mkr”, tillägger Lennart Sten.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 nov 2020 kl. 14:00 CET.