Delårsrapport 1 januari – 30 september 2021

• Hyresintäkter 252,9 (168,9) MSEK
  • Driftnetto 196,9 (132,8) MSEK
  • Resultat efter skatt 135,9 (104,7) MSEK
  • Direktavkastning rullande 12 månader 5,29% (5,64)
  • Soliditet 35% (42) per 30 september 2021

Januari-september 2021

• Hyresintäkter 640,7 (495,8) MSEK
  • Driftnetto 483,2 (380,2) MSEK
  • Resultat efter skatt 462,7 (104,7) MSEK
  • Marknadsvärdet på fastigheterna per 30 september 2021 uppgick till 14 419 (9 613) MSEK

Både hyresintäkter och driftnetto steg med nästan 50 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Liksom tidigare är ökningarna i huvudsak hänförliga till genomförda förvärv under de senaste tolv månaderna, i synnerhet förvärvet av Tre Kronor. Värdeförändringar på fastigheter och derivat är sammantaget i paritet med tredje kvartalet 2020, vilket innebär att ökningen i kvartalets resultat efter skatt främst förklaras av ökningen i driftnetto.

”Vi redovisar väldigt starka siffror för kvartalet och perioden, bland annat efter det lyckade förvärvet av Tre Kronor och en ambitiös uthyrningsverksamhet. Därmed har vi uppnått en milstolpe i bolagets historia med hyresintäkter överstigande 250 MSEK per kvartal, vilket innebär över 1 Mdr kronor i årstakt. Det gör också att vi tar nästa kliv upp i bolagets utveckling med en bredare och än stabilare grund för fortsatt långsiktig tillväxt, såväl organiskt som via förvärv”, säger Lennart Sten, VD för Svenska Handelsfastigheter.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 november 2021 kl. 13:15 CET.

Svenska Handelsfastigheter