Delårsrapport 1 januari – 30 september 2022

• Hyresintäkter 266,1 (252,9) MSEK
  • Driftnetto 206,4 (196,9) MSEK
  • Resultat efter skatt 175,3 (135,9) MSEK
  • Direktavkastning rullande 12 månader 5,40% (5,29)
  • Soliditet 40,5% (34,7) per 30 september 2022

Januari-september 2022

• Hyresintäkter 785,0 (640,7) MSEK
  • Driftnetto 596,7 (483,2) MSEK
  • Resultat efter skatt 941,8 (462,7) MSEK
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 15 160 (14 419) MSEK per 30 september 2022

Svenska Handelsfastigheter redovisar ett stabilt resultat för det tredje kvartalet. Driftnettot om drygt 206 MSEK är en förbättring om cirka 5 procent jämfört med motsvarande kvartal 2021. Intresset för bolagets lokaler var fortsatt stort. Majoriteten av hyresgästerna verkar inom dagligvaruhandel och lågprissegment vilket ger motståndskraft i en lågkonjunktur.

”Sammantaget skapar vår stabila finansiering, våra starka hyresgäster i stabila segment samt goda kassaflöden trygghet i en omvärld i förändring. Utifrån denna grund ser vi positivt på möjligheterna till fortsatt värdeskapande", säger Lennart Sten, VD för Svenska Handelsfastigheter

Hållbarhet har fortsatt stort fokus. Under kvartalet erhölls en ESG rating om låga 9,4 av analysföretaget Sustainalytics vilket motsvarar försumbar risk. En översyn har även gjorts av fastighetsbeståndet för att framöver kunna rapportera i enlighet med EU:s taxonomi.