Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2023

• Hyresintäkter 296,3 (254,7) MSEK
  • Driftnetto 211,0 (183,1) MSEK
  • Resultat efter skatt 62,7 (278,1) MSEK
  • Direktavkastning rullande 12 månader 5,39% (5,40)
  • Soliditet 40,8% (38,2) per 31 mars 2023
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 15 460 MSEK (14 455) per 31 mars 2023

Svenska Handelsfastigheter är stolta över att rapportera en stark inledning på 2023, med mycket positiva resultat för det första kvartalet jämfört med samma period föregående år. Hyresintäkterna ökade imponerande 16,3 procent till 296,3 MSEK, och driftnettot ökade med cirka 15 procent till 211,0 MSEK.

Thomas Holm, VD för Svenska Handelsfastigheter, kommenterar: "Förbättringarna i vår ekonomiska prestation kan till viss del tillskrivas indexuppräkning av befintliga hyresavtal, men vi har också genomfört strategiska investeringar i befintliga lokaler som bidragit till vår framgång."

Under inledningen av året har bolagets ägare förbundit sig att tillföra totalt 1,2 miljarder kronor, och ytterligare en kreditfacilitet om 1,1 miljarder kronor har säkrats, utöver den befintliga kreditfaciliteten om 0,5 miljarder kronor. Det tillgängliga kapitalet om totalt 2,8 miljarder kronor kommer att användas för refinansiering av bolagets obligationsförfall samt för att agera på affärsmöjligheter.

"Vi ser fram emot att fortsätta vår tillväxtresa och att tillsammans med våra hyresgäster, samarbetspartners och investerare bidra till en hållbar stadsutveckling och framgångsrika affärer för alla parter", säger Thomas Holm.

Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se