Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2024

Stockholm den 29 april 2024

Januari-mars 2024

• Hyresintäkterna uppgick till 321,3 mkr (296,3)
  • Driftnettot uppgick till 223,0 mkr (211,0)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 147,9 mkr (131,4)
  • Värdeförändringar på finansiella instrument uppgick till 47,6 mkr (-58,1)
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 160,9 mkr (62,7)
  • Direktavkastning rullande 12 månader uppgick till 6,03% (5,39)
  • Soliditeten per 31 mars uppgick till 42,5% (40,8)

Thomas Holm, VD för Svenska Handelsfastigheter, kommenterar: Jag blir entusiastisk och inspirerad av hur vi kvartal för kvartal lyckas optimera Svenska Handelsfastigheter så att vi accelererar vår tillväxt och säkerställer en robust och riskjusterad avkastning. Det senaste kvartalet är inget undantag – samtliga nyckeltal pekar uppåt.

Under inledningen av året har Svenska Handelsfastigheter aktiestruktur förenklats. Omvandlingen öppnar bland annat upp för en tydligare och rakare incitamentsstruktur, något som en stor del av medarbetarna välkomnat.

”Vi är sedan flera år en av Sveriges marknadsledande aktörer inom dagligvaru- och lågprishandel. Starka ägare som fortsatt visar sitt stöd och vårt proffsiga och väl sammansvetsade team av erfarna medarbetare är några av skälen till framgångarna”, säger Thomas Holm.

För mer information, vänligen kontakta:

Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se