Emitterar gröna obligationer för 300 Mkr

Stockholm den 21 september 2020

Svenska Handelsfastigheter har emitterat gröna obligationer för 300 Mkr. Obligationslånet är seniort, icke-säkerställt och löper med en ränta om tre månaders Stibor + 160 bps med slutligt förfall 25 september 2023. Obligationen kommer att upptas till handel på Nasdaq Stockholm, Sustainable Bonds list den 25 september.

Emissionen görs inom ramen för det MTN-program som bolaget nyligen etablerat med en total låneram om 3,0 Mdr kr för upplåning i obligationsmarknaden. Ramverket möjliggör även emission av gröna obligationer.

”Det har varit ett stort intresse för obligationerna i marknaden vilket är glädjande. Detta då vi ser fram emot att vara en återkommande emittent på marknaden för gröna obligationer de närmaste åren”, säger Thomas Holm, vVD för Svenska Handelsfastigheter.

”Att vi kan erbjuda gröna obligationer känns viktigt och utgör en betydelsefull komponent i vårt fortsatta arbete med att bedriva en långsiktigt hållbar verksamhet”, tillägger han.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 september 2020 kl. 06:00 CET.