Förbättrar sitt hållbarhetsbetyg ytterligare, bästa fastighetsbolag i Norden

Stockholm den 18 augusti 2023

Svenska Handelsfastigheter får högsta hållbarhetsbetyg i Norden bland de cirka 400 fastighetsbolag i världen som granskats utförligt av analysföretaget Sustainalytics. Detta sedan Svenska Handelsfastigheter stärkt sitt hållbarhetsbetyg till 8,4 från tidigare 9,4 där en lägre siffra indikerar lägre risk, enligt Sustainalytics senaste rapport.

Toppbetyget innebär att de hållbarhetsrelaterade ESG-riskerna i Svenska Handelsfastigheter är försumbara, enligt Sustainalytics bedömning.

”De senaste åren har vi högprioriterat vårt hållbarhetsarbete så att alla våra intressenter och inte minst våra kunder kan känna sig helt trygga med att vi tar vårt ansvar för att skapa ett hållbarare samhälle. Sustainalytics betyg är ett kvitto på vår ledande ställning på hållbarhetsfronten i Sverige, Norden och Europa”, säger Thomas Holm, VD för Svenska Handelsfastigheter.

Formellt innebär beskedet att Sustainalytics, som ingår i Morningstarkoncernen och är ett ledande, oberoende företag inom ESG-analys, -rating och -data, bekräftar Svenska Handelsfastigheter som ett topprankat bolag avseende ESG-risker.

Den uppdaterade bedömningen och det höjda betyget ska jämföras med den rapport Sustainalytics lade fram i februari 2023, efter det att Svenska Handelsfastigheter låtit Sustainalytics granska bolaget utifrån potentiella ESG-risker inom områden som miljö, affärsetik och bolagsstyrning.

Thomas Holm, VD Svenska Handelsfastigheter