Förenklar strukturen för bolagets egna kapital för fortsatt tillväxt

Stockholm den 15 augusti 2023

Ägarna i Svenska Handelsfastigheter planerar att förenkla strukturen på bolagets egna kapital under första kvartalet 2024. Planen är att ersätta stam- och preferensaktier med ett enda aktieslag samt att möjliggöra och förenkla fortsatt kapitalisering av bolaget. Inom ramen för omstruktureringen kommer bolaget även att lösa ut vissa innehavare av finansiella instrument.

"Förenklingen av det egna kapitalets struktur är en viktig milstolpe i Svenska Handelsfastigheters tillväxtresa. Genom att renodla och förenkla vår aktiestruktur öppnar vi upp nya möjligheter för stabilitet och fortsatt tillväxt", säger bolagets grundare, Thomas Holm, som tillträdde rollen som vd under våren 2023.

Inlösenprocessen kommer inte att påverka bolagets aktiekapital eftersom bolaget i samband med processen kommer att genomföra en fondemission.

Åtgärderna bygger vidare på tidigare förpliktelser från våren 2023 när bolaget tillfördes 1,2 miljarder genom kapitalförbindelser från Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden och Länsförsäkringar Liv. Efter omstruktureringen kommer bolagets största ägare Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden och Länsförsäkringar Liv att ha ett större inflytande i bolaget.

Thomas Holm, bolagets grundare och VD, kommer fortsätta att leda och vara ägare i bolaget.

Bolaget kommer att lämna en detaljerad redogörelse för omstruktureringen i samband med att styrelsen fastställt marknadsvärdet på bolagets finansiella instrument. Detta förväntas ske under februari 2024.

Thomas Holm, vd, Svenska Handelsfastigheter

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 augusti 2023 kl. 06.00 CET.