Förvärvar fyra fastigheter och expanderar till Halmstad, Strängnäs och Borlänge

Svenska Handelsfastigheter har under maj tillträtt respektive tecknat avtal om förvärv av fyra fastigheter med en total uthyrningsbar area om 10 900 kvm för cirka 130 Mkr. Genom förvärven stärker Svenska Handelsfastigheter samarbetet med bland andra ICA och Lager 157. Bland förvärven ingår en handelsfastighet vid Stenalyckans handelsplats i Halmstad.

Två fristående livsmedelsfastigheter har förvärvats med ICA som hyresgäst i Borlänge respektive Åkers Styckebruk i Strängnäs kommun. Den senare blir del i ett kluster i södra Mälardalsregionen där Svenska Handelsfastigheter är etablerat sedan tidigare, inklusive Katrineholm och Flen.

I Kristianstad gjordes ett tilläggsförvärv av en fastighet med Lager 157 som hyresgäst vid Härlövs handelsplats, där Svenska Handelsfastigheter är etablerat sedan tidigare.

”Vi är glada att genom förvärven kunna utöka vårt samarbete med ledande handelsaktörer i bra lägen. Det är särskilt glädjande att kunna expandera till ytterligare tre kommuner; Strängnäs, Borlänge samt Halmstad, där vi ser fram emot att tillsammans med Halmstads kommun vara med och utveckla Stenalyckans handelsplats”, säger Jöran Rydberg, Affärsutvecklingschef vid Svenska Handelsfastigheter.

Genom förvärven är Svenska Handelsfastigheter därmed etablerat i totalt 64 kommuner.

Flertalet fastigheter har tillträtts under maj medan fastigheten i Åkers Styckebruk tillträds i slutet av juni.

Jöran Rydberg, Affärsutvecklingschef Svenska Handelsfastigheter

E-post: joran.rydberg@handelsfastigheter.se