Förvärvar handelsfastighet i Knalleland i Borås om cirka 14 600 kvm

Svenska Handelsfastigheter har tecknat avtal om förvärv av en handelsfastighet i Borås om cirka  14 600 kvm uthyrningsbar yta. Fastigheten ligger i handelsområdet Knalleland och har bland andra stormarknaden EKO, leksaksbutiken Beginners, H&M, Stadium samt Lagerhaus bland de större hyresgästerna. Säljare är Corem Property Group.

Fastigheten utgörs av två plan och är belägen strax norr om centrala Borås längs med riksväg 42. Det totala hyresvärdet exklusive eventuella tillägg uppgår till drygt 15 Mkr. Fastigheten är i det närmaste fullt uthyrd med en viktad genomsnittlig återstående löptid på hyreskontrakten om 1,7 år.

I Knalleland finns sammanlagt närmare 100 butiker, restauranger och caféer och handelsplatsen är därmed en av de större i regionen. På sikt planerar kommunen att uppföra bostäder i närområdet, vilket väntas öka kundunderlaget ytterligare.

”Fastigheten har en intressant hyresgästmix och Knalleland har ett utmärkt läge för handel i regionen. Vi ser god potential för ytterligare värdeskapande genom aktiv och långsiktig förvaltning. Genom förvärvet stärker vi vår position ytterligare i Västsverige, där vi vill fortsätta att satsa”, säger Jöran Rydberg, transaktionschef vid Svenska Handelsfastigheter.

Tillträde beräknas ske den 31 januari 2022.

Rådgivare till Svenska Handelsfastigheter har varit Born Advokater och till säljaren Cushman & Wakefield samt Walthon Advokater.

Svenska Handelsfastigheter är representerat i över 130 kommuner över hela landet med totala hyresintäkter om drygt 1 miljard kronor på rullande tolv månader.

lennart.sten@handelsfastigheter.se

Jöran Rydberg, transaktionschef