Förvärvar handelsfastighet och stärker sin ställning i Katrineholm

Svenska Handelsfastigheter förvärvar en handelsfastighet i Katrineholm av ett danskt kommanditsällskap. Fastigheten ligger i Lövåsen vid stadens norra infart och har en uthyrningsbar area om 5 950 kvm och ett hyresvärde på cirka 5,7 Mkr. Fastigheten är fullt uthyrd till Matpiraten samt möbelkedjan Mio.

Matpiraten tillhör inköpsorganisationen Svenska Matrebellen som består av ett 70-tal butiker, ofta med stark lokal förankring.

"Genom förvärvet stärker vi vår position ytterligare inom livsmedelshandel vilket är glädjande. Samtidigt blir vi en större lokal aktör i Katrineholm då vi är etablerade här sedan tidigare och kan få ut synergier i förvaltningen”, säger Jöran Rydberg, affärsutvecklare på Svenska Handelsfastigheter.

Svenska Handelsfastigheter är finns i drygt 60 kommuner över hela landet och äger sedan tidigare fastigheter på Starrvägen och Videvägen i Katrineholm där bla Rusta är hyresgäster.

Hyresavtalens återstående löptid uppgår till drygt sex år i snitt.

Tillträde sker i dag, fredag 31 januari 2020.

Advokatfirman Glimstedt har varit rådgivare till Svenska Handelsfastigheter.

Jöran Rydberg, affärsutvecklare

joran.rydberg@handelsfastigheter.se