Förvärvar handelsfastighet om drygt 11 000 kvm i Borlänges Kupolen-område

Svenska Handelsfastigheter har tecknat avtal om förvärv av en handelsfastighet om drygt 11 000 kvm i Kupolen-området i Borlänge. Till de största handelshyresgästerna hör Willy:s, Stadium Outlet, Myrorna samt Skohuset. Säljare är Sten & Ström via dotterbolag.

Fastigheten är belägen centralt i Borlänge längs med den trafikerade riksväg 70 och omfattar en handelsbyggnad samt en kontorsbyggnad där bland andra Borlänge kommun och KnowIT hör till hyresgästerna. Totala hyresvärdet inklusive tillägg uppgår till 13,9 Mkr. Uthyrningsgraden uppgår till 97 procent och den genomsnittliga återstående kontraktstiden till närmare 4,2 år.

”Kupolen-området är ett bra läge för livsmedelshandel. Genom förvärvet stärker vi vår position ytterligare i Borlänge, där vi vill fortsätta att satsa. Vi planerar att höja fastighetens standard genom att bland annat uppgradera parkeringsytorna, förbättra säkerheten samt renovera ytskikt”, säger Jöran Rydberg, transaktionschef för Svenska Handelsfastigheter.

Tillträde sker i dag, den 16 juni.

Catella har varit rådgivare i affären.

Svenska Handelsfastigheter är representerat i över 100 kommuner över hela landet och har en balansomslutning om cirka 14 Mdr kr.

Jöran Rydberg, transaktionschef
joran.rydberg@handelsfastigheter.se