Förvärvar nio livsmedelsfastigheter i fyra sydsvenska städer

Stockholm den 28 september 2020

Svenska Handelsfastigheter förvärvar nio handelsfastigheter i fyra sydsvenska städer. Total area uppgår till cirka 17 760 kvm och hyresvärdet till 19 Mkr, med en livsmedelsaktör som största hyresgäst i samtliga fastigheter.

Huvuddelen av portföljen utgörs av relativt nybyggda eller totalrenoverade fastigheter av god standard. Sju av fastigheterna är koncentrerade till två städer. Fastigheterna ligger i strategiskt bra mikrolägen för detaljhandel nära bostadsområden med bra kommunikationer. Fastigheterna är fullt uthyrda där tolvåriga hyresavtal med livsmedelsaktören står för 92 procent av hyresintäkterna. Övriga hyresgäster utgörs av bland andra apotek och restauranger.

”Vi ser det som ett intressant förvärv och inledningen på ett närmare och långsiktigt samarbete med livsmedelsaktören inför deras fortsatta expansionsplaner”, säger Jöran Rydberg, affärsutvecklare på Svenska Handelsfastigheter.

Tillträde skedde under måndagen.

Advokatfirman Glimstedt respektive Deloitte har varit Svenska Handelsfastigheters rådgivare medan Angermann har agerat som säljarens rådgivare. Säljaren önskar förbli anonym.

Efter affären finns Svenska Handelsfastigheter i 64 kommuner över hela landet.

Thomas Holm, vVD Svenska Handelsfastigheter

Jöran Rydberg, affärsutvecklare