Förvärvar totalt 23 000 kvm handelsyta i Malmö, Linköping och Uppsala

Stockholm den 20 februari 2024

Svenska Handelsfastigheter stärker sin ställning ytterligare genom förvärv av totalt 23 000 kvm uthyrningsbar yta vid handelsplatserna Boländerna i Uppsala, Tornby i Linköping samt etablerar sig vid handelsplatsen Svågertorp i Malmö.

Samtliga handelsplatser har dominerande lägen på sina respektive regionala marknader. Fastigheterna är fullt uthyrda till en diversifierad och stabil mix av långsiktiga hyresgäster varav Jula, Rusta och Dollarstore hör till några av de större. Sammantaget borgar detta för stabila kassaflöden under lång tid, även i potentiellt mer turbulenta tider.

"Vi är mycket glada över att kunna förvärva dessa välbelägna och väletablerade handelsplatser", säger Jöran Rydberg, transaktion- och riskchef vid Svenska Handelsfastigheter. "Förvärven stärker vår närvaro i strategiskt viktiga regioner och är i linje med vår strategi att investera i dominerande handelsplatser med långsiktiga hyresgäster".

Svenska Handelsfastigheter har successivt stärkt sin närvaro vid Tornbys handelsplats sedan 2017 medan en första etablering vid Boländerna skedde 2020.

Vi ser ytterligare utvecklingspotential vid dessa handelsplatser som vi kunnat konstatera är väl fungerande och populära, vilket begränsar riskerna med investeringen. Samtidigt ser vi fram emot att etablera oss vid Svågertorp, som blir en för oss ny handelsplats i portföljen”, tillägger Jöran Rydberg.

Tillträde är beräknat till den 4 mars 2024.

Parterna har enats om att inte offentliggöra fastighetsvärdena. Rådgivare till köparen var Wigge & partners Advokatbyrå.

Jöran Rydberg, transaktions- och riskchef, Svenska Handelsfastigheter
joran.rydberg@handelsfastigheter.se

Thomas Holm, vd, Svenska Handelsfastigheter

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se