NCR bekräftar kreditbetyget BBB-, investment grade, men sänker utsikterna

Stockholm den 15 december 2022

Kreditvärderingsinstitutet Nordic Credit Rating, NCR, bekräftar Svenska Handelsfastigheters kreditbetyg BBB- men justerar ned utsikterna från stabila till negativa. Justeringen återspeglar ökad osäkerhet kring framtida ägarförhållanden i bolaget.

De sänkta utsikterna speglar pågående diskussioner om eventuella förändringar i bolagets ägarstruktur respektive ledning. Mot bakgrund av att NCR har en positiv bild av nuvarande ägare och deras förmåga att stå bakom bolaget, bedömer NCR att en potentiell förändring av ägarstrukturen kan påverka bolagets kreditvärdighet negativt. I NCR:s basscenario väntas osäkerheten kring ägarsituationen vara hanterad i slutet av första kvartalet 2023.

Vidare räknar NCR med att Svenska Handelsfastigheters finansiella ställning kommer att påverkas negativt av stigande räntor och högre yielder på fastigheter. I NCR:s basscenario väntas den av NCR justerade räntetäckningsgraden komma att sjunka under 3,5x tidigare än i slutet av 2023, vilket var den tidigare bedömningen.

Vi kan sänka ratingen om ägarförhandlingarna avstannar eller utfallet av diskussionerna påverkar vår syn på bolagets ägarprofil och verksamhet negativt. Vi kan också komma att sänka ratingen om belåningsgraden (LTV) kvarstår över 50 procent och räntetäckningsgraden faller under 3,5x, eller om försämrade marknadsfundamenta påverkar uthyrningsgraden eller lönsamheten negativt. Vi kan revidera utsikterna till stabila om osäkerheten avtar och nettobelåningsgraden sjunker under 50 procent eller om räntetäckningsgraden stabiliseras över 3,5x”, skriver NCR i sin bedömning.

”Osäkerheten rör ägarfrågorna, inte finanserna då vår förmåga att fullgöra våra finansiella förpliktelser är mycket god. Vi har en plan för att sänka belåningsgraden under 50 procent 2023. Av vår låneportfölj är 81 procent av räntorna bundna med hjälp av räntederivat och bundna lån och vår genomsnittliga räntebindningstid uppgår till 2,9 år”, säger Lennart Sten, VD för Svenska Handelsfastigheter.

Svenska Handelsfastigheters långsiktiga kreditbetyg BBB- är så kallad investment grade och grundar sig liksom NCR:s tidigare bedömning på bolagets höga andel ocykliska hyresgäster, en diversifierad fastighetsportfölj, lång återstående genomsnittlig kontraktsperiod, hög uthyrningsgrad samt krediternas balanserade förfallostruktur. Även det kortsiktiga kreditbetyget N3 kvarstår oförändrat.

Per den 30 september 2022 uppgick Svenska Handelsfastigheters soliditet till 40,5 procent, den genomsnittliga kapitalbindningstiden var 2,7 år och räntebindningstiden uppgick till 2,9 år, inklusive derivat. Räntetäckningsgraden var 4,2 på rullande 12 månader till och med september 2022.

lennart.sten@handelsfastigheter.se

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 december 2022 kl. 16.00 CET.