Offentliggör uppdaterat prospekt för existerande obligationslån

För att möjliggöra fortsatt notering av Svenska Handelsfastigheters obligationer på företagsobligationslistan vid Nasdaq Stockholm har styrelsen i Svenska Handelsfastigheter upprättat ett nytt prospekt avseende existerande obligationslån. Prospektet har idag godkänts av Finansinspektionen och kommer att hållas tillgängligt på Finansinspektionens hemsida (www.fi.se) samt Svenska Handelsfastigheters hemsida (www.handelsfastigheter.se)

Bakgrunden är att Svenska Handelsfastigheter den 31 januari 2017 utfärdade ett obligationslån med en låneram om högst 3 100 000 000 kronor för upplåning i den svenska marknaden. Lånet är icke-säkerställt och löper med en fast ränta om 7,5 procent med slutligt förfall den 31 januari 2025. Med anledning av notering av obligationerna på företagsobligationslistan vid Nasdaq Stockholm offentliggjorde Svenska Handelsfastigheter den 21 mars 2017 ett prospekt avseende obligationslånet som gällde i tolv månader. Prospektet uppdaterades senast den 29 maj 2018, med tillägg publicerat den 8 november 2018.

Per den 29 maj 2019 hade obligationer för totalt 1 945 000 000 kronor emitterats och därmed kvarstår utrymme att emittera ytterligare obligationer till ett nominellt värde om 1 155 000 000 kronor.

Denna information är sådan som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 maj 2019, kl. 11:50 CET.

E-post: thomas.holm@handelsfastigheter.se