Ökat investeringsutrymme efter nyemission om 255 Mkr

Stockholm den 15 maj 2022

Svenska Handelsfastigheter har genomfört en riktad nyemission av onoterade preferensaktier av serie B till bolagets tre befintliga största ägare. Kåpan Pensioner samt Fjärde AP-fonden har tecknat aktier motsvarande knappt 42 procent vardera medan Länsförsäkringar Liv tecknat resterande dryga 17 procent. Emissionen har inbringat knappt 255 Mkr.

Totalt tecknades 55 326 preferensaktier av serie B till ett fast pris om 4 609 kr per preferensaktie. Efter emissionen uppgår det totala antalet preferensaktier av serie B i bolaget till 910 301. Antalet onoterade stamaktier i bolaget av serie A uppgår till oförändrade 1 010 000.

Emissionen sker efter bemyndigande av en extra bolagsstämma på fredagen och innebär att Svenska Handelsfastigheters soliditet ökar från 38,2 till 39,2 procent.

”Vi ser många intressanta investerings- och förvärvsmöjligheter samtidigt som vi får en något starkare finansiella ställning”, säger Lennart Sten, VD för Svenska Handelsfastigheter.

Nyemissionen innebär också att Kåpan, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv har investerat totalt 3,6 miljarder kronor i bolaget.

lennart.sten@handelsfastigheter.se

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 maj 2022 kl. 22:30 CET.