Stärker sin position efter kapitalåtagande om 200 Mkr från Länsförsäkringar Liv

Stockholm den 27 april 2023

Länsförsäkringar Liv utökar sitt kapitalåtagande i Svenska Handelsfastigheter med 200 miljoner kronor. Detta innebär att Svenska Handelsfastigheter nu, tillsammans med tidigare åtaganden från Fjärde AP-fonden och Kåpan Pensioner om 1 miljard kronor, har sammanlagt 1,2 miljarder kronor i åtaganden för att skapa framtida affärer och fortsätta utvecklas som den ledande aktören inom externhandel i Sverige.

”Det är en stor ära och ett tydligt kvitto på vårt framgångsrika arbete att Länsförsäkringar Liv väljer att utöka sitt åtagande i Svenska Handelsfastigheter. Denna investering ger oss möjlighet att fortsätta växa och skapa attraktiva och lönsamma handelsplatser runt om i Sverige, samtidigt som vi kan utveckla nya affärsmöjligheter och bidra till en hållbar utveckling av handelsfastighetsbranschen", säger Thomas Holm, vd för Svenska Handelsfastigheter.

"Svenska Handelsfastigheter har visat sig vara en stabil och innovativ aktör inom externhandel och vi ser stor potential i bolagets framtida utveckling. Genom att utöka vårt åtagande stöder vi bolagets tillväxt och bidrar till en hållbar och framgångsrik framtid för både Svenska Handelsfastigheter och våra kunder", säger Eva Andersson Rahlén, Investment Manager Real Estate vid Länsförsäkringar Liv Försäkrings AB.

För drygt en månad sedan stod det klart att Svenska Handelsfastigheter tillförs 1 miljard kronor genom kapitalåtaganden som övriga storägare Fjärde AP-fonden och Kåpan Pensioner tillskjuter.

Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter

Eva Andersson Rahlén, Investment Manager Real Estate, Länsförsäkringar Liv Försäkrings AB (publ)
eva.anderssonrahlen@lansforsakringar.se
073-96 414 36

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se

Om Länsförsäkringar Liv Försäkrings AB (publ)
Länsförsäkringar Liv Försäkrings AB (publ) är en av Sveriges ledande försäkringsbolag inom liv- och pensionsförsäkringar. Bolaget erbjuder ett brett utbud av försäkrings- och sparandeprodukter för både privatpersoner och företag. Länsförsäkringar Liv är en del av Länsförsäkringar, en svensk försäkringsgrupp som verkar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Genom att investera i hållbara och långsiktiga projekt, som Svenska Handelsfastigheter, strävar Länsförsäkringar Liv efter att skapa trygghet och goda avkastningsmöjligheter för sina kunder.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 april 2023 kl. 06.00 CET.