Svenska Handelsfastigheter behåller BBB- rating med stabila utsikter från NCR

Stockholm den 3 juli 2023

Svenska Handelsfastigheter, en ledande aktör inom detaljhandelsfastigheter i Sverige, är stolt över att meddela att Nordic Credit Rating, NCR, bekräftar bolagets kreditbetyg på BBB- med stabila utsikter. Det framkommer i en ny rapport från NCR där Svenska Handelsfastigheters kreditbetyg och utsikter upprepas.

Ratingen bekräftar återigen Svenska Handelsfastigheters starka position på marknaden, samt bolagets förmåga att framgångsrikt navigera bland de utmaningar som dagens ekonomiska klimat innebär.

"När marknaderna är så utmanande som de är just nu, är det mycket positivt att NCR har kommit fram till att Svenska Handelsfastigheter står stabilt och kontinuerligt vidareutvecklas", säger Malin Ekwall, tillförordnad CFO på Svenska Handelsfastigheter. "Vi är mycket nöjda med denna bekräftelse på vårt arbete och det återspeglar vårt fortsatta fokus på att ytterligare stärka vår ekonomiska ställning och tillväxt".

Svenska Handelsfastigheter kommer att fortsätta arbeta i linje med sin strategi för hållbar tillväxt inklusive investera i sina nyckelmarknader.

För mer information, vänligen kontakta:

Malin Ekwall, tf CFO, Svenska Handelsfastigheter
malin.ekwall@handelsfastigheter.se

Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se