Svenska Handelsfastigheter behåller BBB- rating med stabila utsikter från NCR

Stockholm den 27 mars 2024

Svenska Handelsfastigheter, en ledande aktör inom detaljhandelsfastigheter i Sverige, är stolta att meddela att kreditvärderingsinstitutet Nordic Credit Rating, NCR, bekräftar bolagets långsiktiga kreditbetyg BBB- med stabila utsikter. Det framkommer i en ny rapport från NCR som uppdaterat sin bedömning sedan Svenska Handelsfastigheter i februari beslutat att förenkla sin kapitalstruktur.

Betyget grundar sig på NCR:s bedömning att Svenska Handelsfastigheters finansiella riskprofil sannolikt kommer att vara fortsatt robust tack vare en tillfredsställande räntebindning, förbättrad intjäningsförmåga och utdelningsstopp. Vidare bedöms ägarbilden medföra god finansiell flexibilitet och förmåga att agera på potentiella investeringsmöjligheter utan att den finansiella risken samtidigt ökar. NCR noterar att Svenska Handelsfastigheter åtagit sig att hålla nettobelåningsgraden (LTV) under 50 procent.

Svenska Handelsfastigheters finansiella riskprofil har enligt NCR stärkts som en följd av åtagandet att minska skuldsättningsgraden. Därtill ökar bolagets nya kapitalstruktur transparensen och underlättar möjligheterna att få tillgången till nytt kapital vid behov. Vidare ser NCR det som osannolikt att fastighetsvärdena skulle pressas ned ytterligare då avkastningsgapet mellan tillgångarna och avkastningskraven har ökat med 125 baspunkter.

”Vi förväntar oss att ägarna tillhandahåller eget kapital för att försvara nettobelåningsgraden om det skulle ske ytterligare negativa revideringar av fastighetsvärden”, skriver NCR i sin rapport.

Det långsiktiga betyget återspeglar Svenska Handelsfastigheters höga andel icke-cykliska hyresgäster, diversifierade fastighetsportfölj, långa återstående genomsnittliga hyrestider, höga uthyrningsgrad och låga refinansieringsrisk. Betyget speglar också stabila omvärldsförutsättningar och det starka kassaflödet jämfört med andra fastighetsförvaltare.

”Bolaget är väl rustat för att möta kommande låneförfall och har en tillfredsställande räntesäkring, vilket gör räntetäckningsgraden mer stabil än branschkollegornas”, konstaterar NCR som också tror att Svenska Handelsfastigheter kommer att förbättra sin kassaflödesgenerering ytterligare.

För mer information, vänligen kontakta:
Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se