Svenska Handelsfastigheter inviger tre nya Rusta-butiker

Stockholm den 26 mars 2021

Svenska Handelsfastigheter har invigt tre nya varuhus med detaljhandelskedjan Rusta som hyresgäst. Avtalen avser etableringar på handelsplatser i Södertälje, Kristianstad och Kristinehamn. Avtalen omfattar totalt cirka 6 485 kvm butiksyta.

Hyresavtalet i Södertälje avser butikslokaler om 2 180 kvm i handelsfastigheten Rinken, mer känd som Vasa handelsplats, som nyligen genomgått en omvandling. Här finns utöver Rusta även Stora Coop, Systembolaget, Djurmagazinet, Apoteket AB, Jysk, Mio, KappAhl, Lindex, Skopunkten och Flügger Färg.

I Kristianstad avser hyresavtalet 2 200 kvm vid Härlövs handelsplats. Härlövs handelsplats är väletablerat och utöver Rusta finns även Stora Coop, Stadium Outlet, Nordic Wellness, KungSängen, Flügger Färg, Apoteket Kronan och Dogman representerade i området.

Avtalet i Kristinehamn avser ett varuhus om 2 105 kvm som byggts för Rustas räkning. Varuhuset har uppförts i anslutning till den fastighet som Svenska Handelsfastigheter äger sedan tidigare med Stora Coop, Team Sportia, Jem & fix, Arken Zoo samt Kronans Apotek som hyresgäster.

”Det känns väldigt roligt att stärka samarbetet med Rusta ytterligare genom de tre uthyrningarna i Södertälje, Kristianstad och Kristinehamn. Vi har sedan tidigare hyresavtal med Rusta på 14 platser och vi har därför en god förståelse för deras behov. Rusta är även ett viktigt inslag i den butiksmix som vi gärna ser vid våra handelsplatser”, säger Thomas Holm, vice vd på Svenska Handelsfastigheter.

Öppning av samtliga butiker har skett 24 mars 2021.

E-post: thomas.holm@handelsfastigheter.se

Monica Fallenius, Fastighetsdirektör Svenska Handelsfastigheter