Tilläggsprospekt upprättat och godkänt för existerande MTN-program

Stockholm den 5 mars 2024

Finansinspektionen har idag godkänt och registrerat Svenska Handelsfastigheters tilläggsprospekt till det gällande grundprospektet för bolagets icke säkerställda MTN-program. Tilläggsprospekt har tagits fram med anledning av den omstrukturering av bolagets kapitalstruktur som kommunicerades den 15 februari.

MTN-programmet med tillhörande grundprospekt upprättades ursprungligen i september 2020 varefter grundprospektet har uppdaterats 2021, 2022 och 2023 för utgivande av obligationer. Grundprospekt för obligationsemissioner gäller tolv månader från Finansinspektionens senaste godkännande.

Genom ett tilläggsprospekt har grundprospektet uppdaterats med information om bland annat befintlig ägarstruktur med anledning av den omstrukturering av bolagets kapitalstruktur som kommunicerades den 15 februari 2024. Tilläggsprospektet innebär inga villkorsändringar och innebär inte ett erbjudande om förvärv av värdepapper. Det aktuella MTN-programmet har en oförändrad ram om 5 000 Mkr och inkluderar möjligheter att även emittera gröna obligationer.

Prospekten finns tillgängliga på Finansinspektionens hemsida www.fi.se samt på Svenska Handelsfastigheters hemsida www.handelsfastigheter.se.

Nordea är ledarbank för MTN-programmet samt emissionsinstitut, tillsammans med Danske Bank och Swedbank. Wigge & Partners är legala rådgivare till Svenska Handelsfastigheter.

Thomas Holm, vd, Svenska Handelsfastigheter

Malin Ekwall, CFO Svenska Handelsfastigheter
malin.ekwall@handelsfastigheter.se

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se