Välkomnar Motonet till Valbo Köpstad, utökar med totalt drygt 7 200 kvm

Stockholm den 10 maj 2023

Svenska Handelsfastigheter har glädjen att välkomna den finländska familjeägda järnhandels- och fritidsutrustningskedjan Motonet till Valbo Köpstad. Cirka 5 000 kvm ny butiksyta kommer att byggas med planerad öppning under tredje kvartalet 2024.

”Motonet blir ett utmärkt komplement till det redan rika utbudet vid Valbo Köpstad, som är beläget i ett expansivt område längs E16 mellan Gävle och Sandviken”, säger Benny Andersson, affärsutvecklingschef.

”Vi är väldigt nöjda att ha signerat ett långt hyresavtal i Gävle med Svenska Handelsfastigheter, assisterade av CBRE. Ett avtal som vi hoppas är starten på en längre relation i Motonets expansion i Sverige. Läget och utformningen av varuhuset i Valbo är väldigt bra och vi ser fram emot den vidare utveckling som sker i handelsområdet”, säger Johan Ljung, VD Motonet AB

Byggstart är planerad så snart entreprenör är utsedd och nödvändiga tillstånd är på plats, vilket väntas ske i sommar.

Svenska Handelsfastigheter är sedan tidigare väletablerat vid Valbo Köpstad med dryga tiotalet butiker på en yta av cirka 24 500 kvm i anslutning till 900 P-platser.

Gävle-Sandviken är viktiga för Svenska Handelsfastigheter och bolaget planerar därför att satsa vidare på Valbo Köpstad, närmast med butiksytor om cirka 2 200 kvm för att kunna möta efterfrågan från nya hyresgäster. Därutöver är ytterligare utbyggnadsetapper planerade under 2024-25.

Benny Andersson, Affärsutvecklingschef
benny.andersson@handelsfastigheter.se

Beatrice Hedblom, Affärsutveckling
beatrice.hedblom@handelsfastigheter.se