Svenska Exportpriset 2011 delas ut till företag i Tyskland

Report this content

Svenska Exportpriset 2011 delas ut den tionde november till framgångsrika svenska företag i Tyskland, i samband med föreläsningar om svenskt entreprenörskap och en galamiddag med Carl Bennet som talare.

Düsseldorf, 2011-11-03. Framgångsrika svenska företag i Tyskland firas den tionde november. En dag av inspirerande föredrag och diskussioner om svenskt entreprenörskap avlutas med galamiddag och den högtidliga utdelningen av det Svenska exportpriset 2011.

Under dagens program arrangeras det föreläsningar och en paneldebatt kring svenskt entreprenörskap. Prof. Carin Holmquist, direktör för Center for Entrepreneurship & Business Creation vid Handelshögskolan i Stockholm talar om The Spirit of Business: What makes it Swedish – what makes it special? Britt-Marie Bäcke, svensk vinkypare och egenföretagare, delar med sig av sina erfarenheter under rubriken Wine Entertainment: How I became a Global Player, och Dr. Gunnar Grosse, grundare och styrelseordförande för KOMSA Kommunikation Sachsen AG berättar om 20 år av svensk företagaranda: en entreprenörs erfarenheter.

2011 års mottagare av Svenska exportpriset är SCA Hygiene Products SE (storföretag), Gudrun Sjödén GmbH (mellanstort företag) och optikkedjan Smarteyes International (newcomer). Företagen har på ett utmärkt sätt tagit vara på de möjligheter som den stora tyska marknaden erbjuder svenska företag. I en paneldebatt under ledning av Svenska Dagbladets tysklandskorrespondent Tomas Lundin diskuterar representanter från de tre vinnande företagen svenskt entreprenörskap på den tyska marknaden och delar med sig av sina erfarenheter.

Den högtidliga utdelningen av det Svenska Exportpriset 2011 sker under en galamiddag i närvaro av bland annat Staffan Carlsson, Sveriges ambassadör i Berlin, och Harry Kurt Voigtsberger, minister för näringsliv, energi, bygg, boende och trafik i Nordrhein-Westfalen, samt ledande företrädare för svenskt näringsliv i Tyskland och naturligtvis representanter för de prisbelönade företagen.

Middagens festtal hålls av den svenske industrimannen och entreprenören Carl Bennet. Som framgångsrik ägare och ledare av flera internationellt verksamma koncerner som Elanders, Lifco och Getinge, är han ett perfekt bevis på att även ett litet land kan skapa stor framgång. Företagen som samlas under Carl Bennet AB har 16 500 anställda och en omsättning på 30 miljarder svenska kronor, varav 2 000 anställda i Tyskland.

Svenska exportpriset delas sedan 2003 ut av Svenska Handelskammaren i Tyskland och Exportrådet i samarbete med Sveriges ambassad i Berlin.

Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner: cirka 10% av den totala svenska exporten går till Tyskland, och cirka 18% av all import till Sverige härstammar från Tyskland. Efter den globala ekonomiska krisen som också återspeglades i de tysk-svenska handelsrelationerna, har den bilaterala handeln nu åter tagit fart. Redan under första halvåret i år steg den svenska exporten till Tyskland med 11% i jämförelse med samma period året innan, importen från Tyskland ökade med hela 9%. Värdet av de exporterade varorna till Tyskland de första sex månaderna 2011 uppgick till 6,6 mrd Euro, medans varor till ett värde av 11,3 mrd Euro importerades till Sverige från Tyskland. (Källa: SCB)

Taggar: