Svenska företag i Tyskland uppmärksammas

Report this content

Svenska Exportpriset 2011 delas ut den tionde november i Düsseldorf. Carl Bennet håller festtal.

Düsseldorf, 2011-10-20. Framgångsrika svenska företag i Tyskland firas den tionde november. En dag av inspirerande föredrag och diskussioner om svenskt entreprenörskap avslutas med galamiddag och den högtidliga utdelningen av det Svenska exportpriset 2011. Festtalet under middagen hålls av entreprenören Carl Bennet, en av Sveriges mest framgångsrika företagare med stor internationell erfarenhet.

Svensken Carl Bennet är ägare och ledare av flera internationellt verksamma koncerner inom många branscher. Getinge är främst känt i Tyskland under namnet Maquet, och en världsledande producent av medicinteknisk utrustning och lösningar. Elanders är en global tryckerikoncern med anställda i tio länder på fyra kontinenter. Industrigruppen Lifco har verksamhet inom sex olika affärsområden, bland annat miljöteknik och dentalprodukter. Carl Bennet är ett perfekt bevis på att även ett litet land kan skapa stor framgång.

Företagen som ryms inom Carl Bennet AB sysselsätter cirka 16 500 personer över hela världen och har en omsättning på 30 miljarder svenska kronor. Carl Bennet är utbildad civilekonom och sitter i styrelsen för Göteborgs universitet.

Utdelningen av det Svenska exportpriset 2011 sker under en galamiddag i närvaro av bland andra Staffan Carlsson, Sveriges ambassadör i Berlin, och Harry Kurt Voigtsberger, minister för näringsliv, energi, bygg, boende och trafik i Nordrhein-Westfalen, samt ledande företrädare för svenskt näringsliv i Tyskland och naturligtvis representanter för de prisade företagen.

2011 års mottagare av Svenska exportpriset är SCA Hygiene Products SE (storföretag), Gudrun Sjödén GmbH (mellanstort företag) och Smarteyes International (newcomer). Företagen har på ett utmärkt sätt tagit vara på de möjligheter som den stora tyska marknaden erbjuder svenska företag.

Svenska exportpriset delas sedan 2003 ut av Svenska Handelskammaren i Tyskland och Exportrådet i samarbete med Sveriges ambassad i Berlin. Det finns fortfarande några platser kvar till evenemanget, se www.schwedenkammer.de för mer information och anmälan.

Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner: 9,9% av den totala svenska exporten går till Tyskland, och cirka 18,5% av all import till Sverige härstammar från Tyskland. Efter den globala ekonomiska krisen som också återspeglades i de tysk-svenska handelsrelationerna, har den bilaterala handeln nu åter tagit fart. Redan under första kvartalet i år steg den svenska exporten till Tyskland med 12% i jämförelse med samma period året innan, importen från Tyskland ökade med hela 19%. Värdet av de exporterade varorna till Tyskland de första fem månaderna 2011 uppgick till 5,6 md Euro, medans varor till ett värde av 9,7 md Euro importerades till Sverige från Tyskland. (Källa: SCB)

Helena Onn, Svenska ambassaden i Berlin, Tel. 030 50 50 66 40,
helena.onn@foreign.ministry.se