Handikappidrotten söker framtidens idrottsstjärnor: Talangjakten kommer till Östersund den 4 juni

Report this content

Skidskyttevärldsmästaren Helena Ekholm, bågskytten Zandra Reppe och kälkhockeylandslaget hjälper till att dammsuga Jämtland och Västernorrland på idrottstalang när handikappidrottens rekryteringsturné fortsätter till Östersund på lördag.

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska kommitté fortsätter nu sin största rekryteringskampanj någonsin, Talangjakten. Den 4 juni, 12.00-15.00, kommer man till Östersunds sporthall och välkomnar barn och ungdomar att prova på olika idrotter. Målet är att öka intresset för idrott bland unga med funktionsnedsättning, och hitta landets framtida idrottsstjärnor.

I sporthallen välkomnas besökarna av bland andra Helena Ekholm, Zandra Reppe och landslagsspelare i kälkhockey och goalball för att inspirera och demonstrera sina respektive grenar. Bland övriga sporter att testa finns showdown, bordtennis, curling, skytte och många fler.

- Talangjakten i Stockholm i höstas var en succé, och nu hoppas vi att ännu fler barn och ungdomar kommer till Östersund, säger Mikael Åkerberg, projektledare för Talangjakten. Jämtland och Västernorrland är redan idag starka regioner inom handikappidrotten, med bland andra Zandra Reppe och skidåkaren Sebastian Modin. Drömmen är att förstås att hitta ännu fler kommande framgångsrika paralympier.

Den 3 juni finns även Talangjakten också på Stortorget i Östersund, 12.00-15.00, för att visa upp sig för allmänheten. Där kan man prova på grenar som showdown, kälkhockey och rullstolsbasket, och mäta sig mot paralympier.

Den breda, långsiktiga kampanjen ska locka nya ungdomar till idrotten, för att möta en hårdnande internationell konkurrens. Idag finns ca 2 000 licensierade aktiva idrottare med funktionsnedsättning i Sverige. Målet med Talangjakten är att hitta 500 nya talanger, och att Sverige återigen ska hamna på medaljligans Topp 10 vid Paralympics i Rio De Janeiro 2016. Sammanlagt görs 9 stopp över hela landet, närmast i höst i Västerås och Halmstad.

Läs mer om Talangjakten på:

För mer information, vänligen kontakta:
Mikael Åkerberg, projektledare Talangjakten
Epost: mikael.akerberg@sthif.org

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 18 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. SHIF/SPK innehar rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.

Notering: Paralympics är handikappidrottens motsvarighet till Olympiska Spelen.

Taggar: