Handikappidrottens Talangjakt kommer till Malmö på onsdag - Paralympiska hjältarna från London bjuder in barn och unga att börja idrotta

Report this content

Paralympierna Josefine Abrahamsson, Fatmir Seremedi, Rasmus Lundgren och Christoffer Hagdahl hjälper till att dammsuga Skåne på alla som vill idrotta när handikappidrottens rekryteringsturné fortsätter till Malmö den 3 oktober.

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska kommitté fortsätter nu sin största rekryteringskampanj någonsin, Talangjakten. Onsdagen den 3 oktober, 12.00–17.00, kommer man till Kockum Fritid och välkomnar alla med funktionsnedsättning att prova på olika idrotter. Målet är att öka intresset för handikappidrotten, och att några av de som testar kan bli framtida idrottsstjärnor.

I sporthallen välkomnas besökarna av bland andra
Josefine Abrahamsson, Peter Rosenmeier (bordtennis), Fatmir Seremedi, Mikael Åkerberg (goalball), Rasmus Lundgren (kälkhockey) och Christoffer Hagdahl (boccia), för att inspirera och demonstrera sina respektive grenar. Bland övriga sporter att testa finns kälkhockey, rugby, golf, basket, elhockey och många fler.

- Det är jätteroligt att Talangjakten nu kommer till Skåne och Malmö, och vi välkomnar alla idrottssugna barn och ungdomar till Kockum Fritid, oavsett om de redan är aktiva eller aldrig idrottat förut. Jag tror att det är viktigt att man får träffa förebilder inom idrotten, som kan inspirera och ge värdefulla tips, säger Stefan Gahne, idrottskonsulent på FIFH Malmö.

Dagen innan, tisdagen den 2 oktober, kommer Talangjakten till Malmö Centralstation mellan 11.00-18.00 för att visa upp sin verksamhet för allmänheten. Där kan alla Malmöbor prova på flera av grenarna, som boccia och bordtennis och mäta sig mot paralympierna, bland andra Christoffer Hagdahl och Fatmir Seremeti.

- Malmö har en lång tradition inom handikappidrott, men det är viktigt att vi hela tiden arbetar aktivt med återväxten för att kunna ha både en stark elit och bredd även framöver, fortsätter Stefan Gahne. Med det stora utbud av idrotter man kan testa på onsdag är jag säker på att alla kan hitta en egen favorit.

Den breda, långsiktiga kampanjen ska locka fler till idrotten, för att främja folkhälsan och möta en hårdnande internationell konkurrens. Målet är att utveckla både elit och bredd. Idag finns ca 2 000 licensierade aktiva idrottare med funktionsnedsättning i Sverige. Sammanlagt görs 9 stopp över hela landet.

Läs mer om Talangjakten på:

För mer information, vänligen kontakta:
Stefan Gahne, idrottskonsulent, FIFH Malmö
Tel: 040 – 92 89 43, E-post: stefan.gahne@fifh.com

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 18 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. SHIF/SPK innehar rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.

Notering: Paralympics är handikappidrottens motsvarighet till Olympiska Spelen.

Taggar: