Prisbelönta skolturnén nu i onlineversion – stöd i arbete mot mobbning och näthat

Svenska Hjältars prisbelönta skolturné går online. I formen av ett webbaserat seminarium får elever vägledning i hur de kan engagera sig mot mobbning och näthat. Nyheten presenterades i dag på premiären för årets turné inför 700 högstadieelever på Svenska mässan i Göteborg.
– Skolturnén är enormt uppskattad och väldigt många orter vill ha besök. Med onlineversionen når vi nu också alla elever vi inte har möjlighet att träffa live, säger Nils Franchell, projektchef Svenska Hjältar.

Under ledning av Mark Levengood och William Spetz, två av medlemmarna i Svenska Hjältars jury, fick eleverna på årets turnépremiär möta de tidigare hjältarna Mathilda Strömberg, som vågade vittna efter en misshandel, tjejerna i Tilia som kämpar mot flickors psykiska ohälsa och Marwa Karim, som kämpar mot näthat och mobbning. I onlineversionen får eleverna på samma sätt inspiration kring hur de kan använda sitt eget engagemang. Här får de uppleva unga människors hjältedåd på fyra olika teman – mod, mobbning, näthat och civilkurage. Onlineversionen blir tillgänglig nu på fredag i samband med att Svenska Hjältar håller ett seminarium på Bokmässan.

Onlineversionen är en del av Svenska Hjältars samarbete med Telia. En annan är ett fickvänligt häfte på temat ”Stoppa näthatet – sprid nätkärlek” med inspiration till hur man kan utnyttja sitt personliga engagemang i konkret handling. I häftet finns bland annat en intervju med artisten Zara Larsson, som hyllats för sin jämställdhetskamp, inte minst i musikbranschen. Häftet ska spridas digitalt via sociala medier och delas ut i tryckt version i Svenska Hjältars monter på Bokmässan, som inleds imorgon torsdag.

– I vår monter kommer samtalen att handla om hjältedåd och personligt engagemang. Många spännande gäster kommer att bidra till det – medlemmar ur juryn, tidigare ungdomshjältar, en representant från Raoul Wallenberg Academy och en professor i hjältedåd, bland många andra, säger Nils Franchell.

Under hösten genomförs för fjärde gången Svenska Hjältars skolturné, då tidigare hjältar, jurymedlemmar och andra profiler åker landet runt och diskuterar frågor om mod, mobbning och civilkurage med elever i högstadiet. Förra året fick tio städer och över 5 000 elever besök. I år går turnén till Göteborg (23/9), Uppsala (13/10), Botkyrka (19/10) och Kalmar/Karlskrona (10/11).

På Svenska Hjältars sajt finns en uppdaterad lärarhandledning som alla högstadielärare kan ladda ner gratis och använda i undervisning och diskussioner med sina elever.

Svenska Hjältar, som i år genomförs för nionde gången, hyllar människor som gjort hjälteinsatser i vardagen. Det sker genom journalistik i Aftonbladet och på Svenska Hjältar-sajten under hela året och kulminerar på den tv-sända galan på Cirkus i Stockholm den 18 december med Mark Levengood som programledare. På galan presenteras de hjältar som utsetts av den oavhängiga juryn, med nye ordföranden Peter Forsberg i spetsen. Daniel Pool, vd för Expo, och Zara Larsson är nya medlemmar i juryn som i övrigt utgörs av Malena Ernman, Özz Nüjen, Amelia Adamo, Anja Pärson, William Spetz och Mark Levengood.

Mer information: http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/

Nils Franchell, projektchef Svenska Hjältar. Tel: 070-676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.

Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Taggar: