Svenska Hjältar inleder samarbete med Alvedon – hyllar den svenska vårdhjälten

Varumärket Alvedon går in som sponsor till Aftonbladets projekt Svenska Hjältar. Ett direkt resultat av samarbetet är specialpriset Den svenska vårdhjälten, en hyllning till medarbetare i vården landet runt.
– Vi får varje år in massor av tips om vardagshjältar just i vården. Som sponsor är Alvedon den perfekta samarbetspartnern för vårt specialpris för vårdpersonalen, säger Nils Franchell, projektledare Svenska Hjältar.

Svenska Hjältar hyllar människor som gjort hjälteinsatser i vardagen. Varje år utses sex hjältar av en oavhängig jury med Anja Pärson som ordförande. Den svenska vårdhjälten är årets specialpris och utses av Svenska Hjältars redaktion och företrädare för Alvedon.

– Idén med Svenska Hjältar är oerhört fin och födde idén om en speciell vårdhjälte. I vårt arbete träffar vi på dem dagligen, vårdhjältarna som verkligen gör skillnad för sina patienter, anhöriga eller vänner. Vi vill synliggöra deras insats för fler och fira dem riktigt ordentligt under en dag, säger Johanna Blom, varumärkesansvarig Alvedon.

Svenska Hjältar genomförs i år för åttonde gången genom journalistik på http://svenskahjaltar.se och i Aftonbladet. Årets jury presenteras i september. I oktober inleds för tredje gången Svenska Hjältars skolturné, då tidigare hjältar, jurymedlemmar och andra profiler åker landet runt och diskuterar frågor om mod och personligt engagemang med elever i årskurs nio. Årets svenska hjältar hyllas, precis som tidigare år, på den stora Svenska Hjältar-galan i TV4 den 12 december.

Nils Franchell, projektledare Svenska Hjältar. Tel: 070–676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.

Johanna Blom, Brand & Press Relation Manager Alvedon, GSK Consumer HealthCare North & West Europe. Tel: 070–395 97 25. E-post: johanna.a.blom@gsk.com.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Alvedon® (paracetamol). Receptfritt läkemedel. Alvedon® är verksam för smärtlindring och verkar febernedsättande. Högre doser än de rekommenderade medför risk för mycket allvarlig leverskada. För mer information se www.fass.se. Läs bipacksedeln noga innan användning. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare AB, c/o GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, Nykær 68, 2605 Brøndby, Danmark.

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007 med syfte att under hela året lyfta fram vardagshjältar som på olika sätt har ställt upp för andra. Svenska Hjältar avslutas med en stor gala från Cirkus i Stockholm som sänds i TV4. På galan hyllas sex utvalda hjältar som valts ut av den namnkunniga juryn med Anja Pärson som ordförande.