Svenska Hjältar inleder samarbete med Assefa Kommunikation

Svenska Hjältar har gett Assefa Kommunikation i uppdrag att arrangera Svenska Hjältar-galan på Cirkus. På galan, ett av årets mest kändistäta event, är det berömdheterna som sitter i publiken och hyllar vardagshjältar på scenen.
– Med tioårsjubileet nästa år i tankarna tar vi nu en rad nya grepp och samarbetet med Lili Assefa och hennes medarbetare är ett sätt att förnya arbetet med galan, säger Nils Franchell, projektchef Svenska Hjältar.

Svenska Hjältar, som i år genomförs för nionde gången, hyllar människor som gjort hjälteinsatser i vardagen. Det sker genom journalistik i Aftonbladet och på Svenska Hjältar-sajten under hela året och kulminerar på den tv-sända galan på Cirkus i Stockholm med Mark Levengood som programledare.

De 1 000 gästerna i publiken är specialinbjudna för att förgylla galan och hylla vardagshjältarna som röstats fram av den namnkunniga Svenska Hjältar-juryn. Bland gästerna syns varje år medlemmar ur bland annat kungahuset och Sveriges artistelit.

– Aftonbladet har skapat en viktig arena där vi hyllar våra vardagshjältar. Jag är enormt imponerad av det jobb som Aftonbladet har gjort och det ska bli en ära att få vara med och utveckla detta vidare, säger Lili Assefa.

Assefa Kommunikation har i flera år haft pr-uppdrag för några av de största tv-produktionerna och arbetar med välkända profiler som Loreen, Fredrik Ljungberg, Timbuktu och Marcus Samuelsson. Lili Assefa tar över Svenska hjältar-uppdraget efter Micael Bindefeld AB, som arrangerat galan de senaste åtta åren.

– Micael Bindefeld och hans medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb för Svenska Hjältar och etablerat galan på allra högsta nivå. Nu ska det bli spännande att se hur Assefa Kommunikation kan vidareutveckla arrangemanget, säger Nils Franchell.

På Svenska Hjältar-galan presenteras de hjältar som utsetts av en oavhängig jury, vars sammansättning offentliggörs i september. Under hösten genomförs Svenska Hjältars skolturné, då tidigare hjältar, jurymedlemmar och andra profiler åker landet runt och diskuterar frågor om mod, mobbning och civilkurage med elever i högstadiet. Förra året fick tio städer och över 5 000 elever besök av Svenska Hjältar. Svenska Hjältar-galan sänds i TV4 den 18 december.

Nils Franchell, projektchef Svenska Hjältar. Tel: 070-676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.
Lili Assefa, vd Assefa Kommunikation. Tel: 070-727 77 43. E-post: lili@assefa.se.

Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Taggar: