Svenska Hjältar inleder samarbete med Telia och ATG – lanserar nya hjältekategorier och nytt TV-format

Telia och ATG går in som huvudsponsor respektive sponsor för Aftonbladets projekt Svenska Hjältar. Genom två nya hjältekategorier engagerar sig Telia i arbetet mot mobbning och näthat och ATG i samspelet mellan människor och djur. Dessutom väljer förra årets sponsor Alvedon att förnya sitt åtagande.
– Med Telia och ATG som nya sponsorer kan vi bredda Svenska Hjältar och utveckla både höstens skolturné och den stora TV-galan i december, säger Nils Franchell, projektledare.

Huvudsponsorn Telia samarbetar kring de två kategorierna Årets Näthjälte – ny för i år – och Årets Ungdomshjälte, och engagerar sig i arbetet mot mobbning. Telia blir därmed en aktiv partner i Svenska Hjältars satsning på värdegrundsfrågor i skolorna. Telia blir också presentatör av den nya satsningen Hjälte-TV på aftonbladet.se och teknisk samarbetspartner under höstens skolturné.

– Det finns en stor oro bland föräldrar idag kring näthat och mobbning på nätet, men man har inte alltid koll på sajterna och kan inte spelreglerna vilket gör det svårt att ingripa om ens barn blir utsatt eller utsätter andra. Som Sveriges ledande nätoperatör vill vi ta ansvar och jobba för ett schysstare beteende på nätet. Genom samarbetet med Svenska Hjältar får vi en plattform där vi kan vi nå ut till unga i kampen mot mobbning och näthat, säger Sara Laurell, chef för Konsumentmarknaden på Telia.

ATG blir sponsor för nya kategorin Årets Djurhjälte, som fokuserar på de människor som gör bra och viktiga saker för djur eller står bakom djur som gjort stora insatser.

– Det är en självklarhet för oss att sponsra Svenska Hjältars nya kategori Årets Djurhjälte då hästens välbefinnande ligger i fokus för hela ATGs verksamhet. Vi ser dagligen hur viktigt samspelet mellan djur och människor är, inte minst genom vårt engagemang i exempelvis Stall 43 för barn med autismspektrumdiagnos, säger Maria Guggenberger, hållbarhetschef på ATG.

Alvedon, som gick in som sponsor förra året för succésatsningen Årets Vårdhjälte, en hyllning till medarbetare i vården landet runt, förnyar sitt åtagande i år.

– Ett sponsorskap i Svenska Hjältar är en helt unik möjlighet att vara med och bidra till ett bättre Sverige. Därför är vi stolta och glada över att Alvedon fortsätter med Årets Vårdhjälte. Att Telia går in som huvudsponsor och det engagemang som ATG visar genom Årets Djurhjälte gör oss starkare än någonsin, säger Lotta Tjulin Thörnqvist, kommersiellt ansvarig för Svenska Hjältar, Schibsted Creative Sales.

Svenska Hjältar, som i år genomförs för nionde gången, hyllar människor som gjort hjälteinsatser i vardagen. Sju hjältar utses av en oavhängig jury, som presenteras i september. I oktober inleds för fjärde gången Svenska Hjältars skolturné, då tidigare hjältar, jurymedlemmar och andra profiler åker landet runt och diskuterar frågor om mod och personligt engagemang med elever i årskurs nio. Förra året fick tio städer och över 5 000 elever besök av Svenska Hjältar. Årets hjältar hyllas, precis som tidigare år, inför miljonpublik på Svenska Hjältargalan i TV4 i december.

Alvedon® (paracetamol). Receptfritt läkemedel. Alvedon® är verksam för smärtlindring och verkar febernedsättande. Högre doser än de rekommenderade medför risk för mycket allvarlig leverskada. För mer information se www.fass.se. Läs bipacksedeln noga innan användning. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, tel 020-100579. Maj 2015 CHSE/CHALV/0029/15

Nils Franchell, projektledare Svenska Hjältar. Tel: 070-676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.

Lotta Tjulin Thörnqvist, Schibsted Creative Sales. Tel: 070-386 24 97. E-post: lotta.tjulin@aftonbladet.se.
Helena de Verdier, ansvarig för externkommunikation Telia. Tel: 070-551 31 38. E-post: helena.de-verdier@teliasonera.com.
Maria Guggenberger, hållbarhetschef ATG. Tel: 070-771 01 67. E-post: maria.guggenberger@atg.se.
Johanna Blom, Brand & Press Relation Manager Alvedon, GSK Consumer Healthcare AB. Tel: 070–395 97 25. E-post: johanna.a.blom@gsk.com.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Taggar: