Svenska Hjältars skolturné kommer till Karlskrona – Årets näthjälte presenteras

Den första av årets svenska hjältar presenteras tisdag den 10 november.
Då kommer Svenska Hjältars prisbelönta skolturné till Karlskrona för ett möte med 675 högstadieelever.
Mark Levengood, konferencier, och ungdomar som tidigare utsetts till svenska hjältar träffar ungdomar för att prata om mod, ansvar och personligt engagemang.

Aftonbladets projekt Svenska Hjältar åker på skolturné för fjärde året i rad och kommer nu för första gången till Karlskrona för ett möte med elever från åtta skolor. Under ledning av Mark Levengood, jurymedlem och konferencier, får eleverna träffa de tidigare hjältarna Mathilda Strömberg, som vågade vittna efter en misshandel, Jenny Lindström och Denise Jansson i föreningen Tilia som kämpar mot flickors psykiska ohälsa och TV-aktuella Marwa Karim, som kämpar mot näthat och mobbning. Dessutom medverkar läraren Ann-Kristin Vernersson Wiberg och polismannen Andreas Glingfors, bägge från Karlskrona.

– Av alla mina uppdrag är Svenska Hjältars skolturné kanske det allra roligaste. Eleverna får träffa våra hjältar och vi får träffa alla dem som idag går i skola men om några år är vuxna och styr detta land. Jag blir lika imponerad och inspirerad varje gång, säger Mark Levengood.

Under evenemanget i Karlskrona presenteras den första hjälten – Årets näthjälte, som utses tillsammans med samarbetspartnern Telia. Besöket bevakas i text, bild och filmklipp på Svenska Hjältars sajt och i Aftonbladets kanaler. I skolprojektet ingår också en lärarhandledning, som är fri att ladda ner. Materialet är kostnadsfritt och framtaget i syfte att inspirera lärare att diskutera frågorna med sina elever.

Årets skolturné bjuder på två nyheter, som tagits fram i samarbete med Telia. En onlineversion av skolturnén ger elever i skolor som inte får besök av Svenska Hjältar möjlighet att uppleva unga människors hjältedåd på fyra olika teman – mod, mobbning, näthat och civilkurage. Ett fickvänligt häfte på temat ”Stoppa näthatet – sprid nätkärlek” ger förslag på hur man kan utnyttja sitt personliga engagemang i konkret handling. I häftet finns bland annat en intervju med artisten Zara Larsson, som hyllats för sin jämställdhetskamp, inte minst i musikbranschen.

Svenska Hjältar, som i år genomförs för nionde gången, hyllar människor som gjort hjälteinsatser i vardagen genom journalistik i Aftonbladet och på Svenska Hjältar-sajten. På den TV-sända galan från Cirkus i Stockholm den 18 december presenteras hjältarna som utsetts av den oavhängiga juryn, med nye ordföranden Peter Forsberg i spetsen. Daniel Poohl, chefredaktör för den antirasistiska tidningen Expo, och Zara Larsson är nya medlemmar i juryn som i övrigt utgörs av Malena Ernman, Özz Nüjen, Amelia Adamo, Anja Pärson, William Spetz och Mark Levengood..

Evenemanget i Kalmar genomförs klockan 09.00–10.30 i Karlskrona konserthusteater. Deltagande skolor är Porten, Galären, Nättrabyskolan, Karlskrona Montessori, Lyckeby kunskapscentrum, Piggelinen, Rosenholmsskolan och Wämöskolan.

Svenska Hjältars skolturné produceras av Eventum. Mer information: http://svenskahjaltar.se.

Nils Franchell, projektchef Svenska Hjältar. Tel: 070-676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.

Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Taggar: